Reflexní značky se nekradou a jsou vidět z dálky
Víte, proč už se nekradou dopravní značky u silnic? Protože už dávno nejsou z obyčejného hliníku, ale mají na sobě speciální reflexní fólii. V čem je jejich výhoda?
Pokud bychom srovnali naše současné silnice s těmi před deseti lety, pak myslím, že není sporu o tom, že se značně vylepšily. Nejenže přibyly dálnice a rychlostní silnice, ale je na nich také hodně bezpečnostních prvků. Ať už jde o kruhové objezdy, zpomalovací pruhy či zvýraznění přechodů pro chodce. Ale jsou i bezpečnostní prvky, které na první pohled nejsou téměř viditelné. Dopravní značení totiž z pohledu laika vypadá stále stejně, jenže odborníci vědí, že i tady se leccos zlepšuje. Především se využívají reflexní barvy.
V podstatě všechny dopravní značky by od loňského ledna měly být potaženy reflexní fólií. Pokud se tu a tam ještě objeví někde na silnici nižších tříd značka obyčejná, pak je to spíše jen důsledek nedostatku financí. Na hlavních tazích jsou však reflexní značky už dávno samozřejmostí.
"Výstražné zákazové značky, zákazy vjezdu, zákazy zastavení, křižovatky - cena takových značek se pohybuje řádově od 1 000 korun za jeden kus, ale horní hranice je hodně sporná, protože výrobu takové značky prodražují reflexní fólie. A u těch se cena odvíjí podle druhu použitého druhu od základních reflexních fólií až po fólie, které mají složitou vnitřní strukturu a vysokou svítivost. Ty se ale používají skutečně jen na speciální místa. V takovém případě se cena značky může pohybovat v řádech 10 000 korun," přibližuje Tomáš Kalkus z firmy Proznak.
A jak doplňuje Ladislav Crvkal z firmy 3M, reflexní materiály jsou podle svítivosti rozděleny do tří kategorií podle typu silnice.
"Třeba třída 3, která vrací až 60 % světla, je předepsaná na dálnicích a rychlostních silnicích. Někdy je možná až na škodu, jak hodně takové značky svítí, ale je to důležité, protože řidiči zde jezdí rychle, takže potřebují značku vidět z větší vzdálenosti, aby měli čas si informaci na ní přečíst."
Takto hodně svítící tabule jsou třeba na obchvatu Olomouce od Brna, kdy díky tomu v noci řidič už zdálky ví, do kterého pruhu se správně zařadit. V současné době probíhá obnovování vodorovného dopravního značení silnic prvních tříd a dálnic, které spravuje stát. Jinými slovy, lajnují se silnice, ovšem ne jen tak ledajakou bílou barvou. Je reflexní.
"Do barvy jsou tlakem nasypány bílé kuličky, které zabezpečí vrácení světla zpět podobně, jako je tomu u reflexních značek, a tím řidič tu čáru vidí. Existují reflexní vodou ředitelné nebo ředidlové barvy, ale i teplé a studené plasty a reflexní lepící pásky."
A dokonce existují barvy, které reflexivitu zachovávají i v dešti.
"Když čáru s reflexními kuličkami zalije voda, změní se kvůli tomu úhel lomu světla a světlo už se nevrátí zpět k řidiči, takže čára není dostatečně viditelná. Naše elementy zabezpečí viditelnost i pod vodou, což je podle mě budoucnost značení na silnicích."
Ještě před dvaceti lety se na dopravní značky využíval hliník, kterým se docela dobře dalo přivydělat ve sběrnách kovů, a tak se značky často ztrácely. To už teď nebývá.
"V místech, kde se značky poztrácely, se nahrazují novými z pozinkovaného plechu a ten nemá takovou hodnotu, aby se někomu vyplatilo značku demontovat a odnést do sběru."
Dopravní značky jsou totiž v mnoha případech životně důležité - chybějící Stopka či jen Dej přednost v jízdě může vést k tragickým nehodám.