Vrátí se povinná dopravní výchova do škol?
Z výsledků naší předchozí internetové ankety vyplývá, že 95 procent hlasujících by vrátilo do školních osnov pravidelnou hodinu dopravní výchovy. Pouhých pět procent si myslí, že je to zbytečné. Teď se zaměříme na to, jak se vlastně ve školách učí dopravní výchova.
Kupodivu je to hlavně na ministerstvu dopravy, které připravuje podrobné materiály pro děti i učitele. Ti ovšem nemají povinnost tyto materiály využívat.
"Povinnost určitě ne. Existuje průřezové téma v rámci rámcového vzdělávacího programu multikulturní výchova. Tam se částečně rozebírá cesta dítěte do školy, takže i doprava. Ale to je vše. Záleží tedy na škole samotné, jestli si dá dopravní výchovu jako nepovinný předmět," přibližuje Blanka Sunkovská z BESIP ministerstva dopravy.
Ve svých materiálech se ministerstvo zaměřuje především na žáky prvního stupně. Už čtvrtým rokem dostávají prvňáčci speciální Dopravní balíček.
"Kromě učebnice dopravní výchovy pro první a druhou třídu jsou tu další materiály jako odrazky, dopravní značky nebo samolepky. Děti si jejich prostřednictvím mohou zopakovat základní věci k dopravní výchově," vysvětluje Blanka Sunkovská.
V dalších ročnících navazují bloky věnované dětem-chodcům a dětem-cyklistům. V deseti letech by školáci měli navštívit dopravní hřiště, kde cyklistické dovednosti stvrdí v praxi ziskem řidičského průkazu na kolo. Všechny knihy jsou interaktivní a tedy na jedno použití. Financovány jsou z rozpočtu ministerstva dopravy s přispěním jednotlivých krajů. Jde však o to, jak tyto podrobné návody učitelé využijí.
"Pro učitele uvádíme přímo v didaktických materiálech pro třetí a čtvrtou třídu, v jaké hodině a v jakém předmětu je možné tuto problematiku probírat - v hodině matematiky, tělesné výchovy, přírodovědy a podobně," říká Sunkovská.
Ministerský koncept dopravní výchovy pokračuje na druhém stupni celorepublikovou, několikakolovou Dopravní soutěží malých cyklistů. Vítězná škola pak reprezentuje naši republiku na evropském klání - mimochodem to letošní se koná právě tento víkend ve Finsku a za nás tam budou školáci z Častolovic na Rychnovsku.
Středním školám je pak nabízen komponovaný, velmi emotivní, projekt The Action, kde zkušenosti ze silnic přibližují nejen záchranáři. Přesto je vlastně jen na ochotě ředitelů a učitelů škol, jaký prostor dopravní výchově dají. To by se však v příštím školním roce mohlo změnit.
"Během posledního roku jsme postoupili při jednání s ministerstvem školství k docela úspěšným závěrům. Ministerstvo školství zadalo Výzkumnému ústavu ve vzdělávání úkol, aby v rámci revize rámcového vzdělávacího programu zařadil dopravní výchovu jako předmět," dodává Blanka Sunkovská.
Ale jsou i jiné možnosti - některé věci z dávných školních osnov by se určitě daly využít i v současnosti.
"Pamatuji si, že v rádiu běžel pořad s Hurvínkem. Myslím, že se jmenoval Hurvínkova zlatá zebra a běžel vždy po osmé hodině. Trval asi jen pět nebo deset minut a všichni jsme ho museli poslouchat, od první až po devátou třídu. Kdyby se něco podobného znovu zavedlo, mohlo by to být pro děti i zábavné."
Kdo někdy slyšel nějaké Hurvínkovo vyprávění, pak této mamince určitě dá za pravdu.