Práci policie zvládnou moderní přechody
Bezpečnost silničního provozu je hodně široký pojem. Zatímco pro někoho to znamená dobře se rozhlédnout před vstupem do vozovky, jiný by si představoval u každého přechodu semafory. Třetí by pro jistotu zakázal vjezd autům, zatímco čtvrtý by chtěl, aby na silnici nesměli cyklisté. A tak bychom mohli pokračovat. Není skutečně jednoduché vymyslet něco, co by přijali všichni účastníci silničního provozu. Vždy bude někdo nespokojený.
Neexistuje univerzální recept, jak zvýšit bezpečnost silničního provozu. Vždycky je to o konkrétním místě nebo ulici. Jak na nedávné konferenci Nadace BESIP zdůrazňoval Miroslav Šenkýř ze Svazu měst a obcí, jakékoli opatření bude vždycky nějakým kompromisem: "Dnes jsou šířky komunikací a uličního prostoru stále stejné jako před dvěma sty lety, ale máme na ně úplně jiné nároky. To jde pochopitelně proti sobě, ale musíme to přijmout."
Jednoduché řešení, jak zklidnit dopravu ve městech, nabízí odborník přes bezpečnost v dopravě Robert Šťastný: "Zklidnění dopravy znamená hlavně dosáhnout bezpečné rychlosti. Nejen v České republice platí, že pokud je u silnice vidět policie, doprava je mnohem klidnější."
Na každé křižovatce ovšem stát nemůže, tolik policistů zase nemáme. Ostatně i sami dopravní policisté dávají přednost technickým úpravám.
"Používáme nové technologie - vyvýšené přechody pro chodce nebo ostrůvky pro bezpečné přecházení chodců do obytných zón a všelijaké zpomalovacích prahy. Ne všude může být radar nebo hlídka policie. Chtěli bychom nastavit určitý standard klidového režimu na komunikacích," vysvětluje šéf Dopravní policie ČR Leoš Tržil.
Významným bezpečnostním prvkem je i použití reflexních barev pro vodorovné značení anebo osvětlení přechodů pro chodce.
"S těmito metodami je však třeba zacházet uvážlivě a dobře volit, kde mají přechody svítit. Pokud by totiž svítila většina z nich, tak řidiči by u těch neosvětlených nedávali pozor," dodává Tržil.
Na začátku roku dopravní policisté prověřili všechny přechody z bezpečnostního hlediska a u zhruba pěti set doporučili jejich úpravu.
"V některých případech už probíhají jednání na realizaci. Jsem rád, že na to reaguje i Státní fond dopravní infrastruktury, který má jakýsi dotační titul na zklidnění dopravy, případně i úpravy povrchu v blízkosti míst pro zajištění bezpečného přecházení,"
Ale ať už silnice jsou nebo nejsou vybaveny bezpečnostními prvky, vždy je to o vzájemné toleranci chodců, cyklistů i motoristů. Člověk je totiž tvor chybující.
"Pro řidiče platí úplně stejná zásada, jako pro vojáka nasazeného v nepřátelském území - být vždy připraven na možný útok ze všech stran. V silničním provozu je to stejné. I když to nejsou mí nepřátelé, musím být připraven. Chybu může udělat každý. I v okamžiku, kdy vám svítí zelená na křižovatce, raději se rozhlédněte," doporučuje Robert Šťastný.