Vražedný podzim

4. listopad 2009

Ještě na začátku září si policisté v oddělení dopravních statistik mohli spokojeně mnout ruce, protože čísla od ledna do konce srpna vypadala báječně - samozřejmě myšleno v uvozovkách, protože 531 zabitých za 243 dní je dobrý výsledek snad jedině v českém kontextu.

Co je hlavní příčinou vysoké úmrtnosti na českých silnicích neví nikdo. Podle odborníků se vlivy sčítají. Velkou roli hraje starý vozový park. Průměrně čtrnáct let staré ojetiny jezdící po Česku prostě nemohou soupeřit se zánovními vozy vyspělých zemí. A nejde jen o technologie a tedy pasivní bezpečnost. Ještě zásadnější je technický stav, který je u ojetého auta zákonitě horší než u vozu nového. Právě špatný technický stav může mít při řešení krizové situace fatální následky.

Vliv na počet mrtvých má také stav silniční sítě a minimální úcta šoférů k pravidlům a k sobě navzájem. Když se k tomu přidá počasí, jde doslova o smrtící koktejl.

"Každoročně dochází v podzimním a zimním období k vážnějším dopravním nehodám v návaznosti na klimatické podmínky. Příčinou bývá horší viditelnost a také technický stav vozovky, který řidiči podceňují, protože jsou zvyklí z léta na suchou komunikaci. K většině dopravních nehod s následkem ztrát na životě a zdraví došlo v nočních hodinách na mokré vozovce a ve většině případů po srážce s pevnou překážkou," přibližuje ředitel dopravní policie Leoš Tržil statistiky dopravních nehod.

Významný nárůst je vidět také v kolonce "chodci". Reprízu loňského scénáře však šéf dopravní policie nechce připustit.

"V listopadu a prosinci roku 2008 zahynulo každý měsíc kolem třiceti osob. To je opravdu hodně. Je nutné upozornit účastníky silničního provozu na důležitost používání reflexních prvků, aby řidič viděl chodce včas a mohl reagovat," vysvětluje Leoš Tržil.

Když se totiž zkombinují tmavé postavy na nesprávné straně silnice, do toho neosvětlení cyklisté, nepříznivé počasí a podprůměrný technický stav aut - v této souvislosti zmiňme třeba vysvícené paraboly světlometů, poškrábaná čelní skla nebo starožitné, nefunkční stěrače - je na průšvih zaděláno.

"Dopravní policie rozdá přes 50 tisíc kusů reflexních prvků - samolepky pro děti nebo přímo reflexní pásky. Nicméně, každý účastník silničního provozu by měl pochopit, že heslo 'vidět a být viděn' opravdu platí," radí Leoš Tržil.

Pokud by se policii podařilo rozdáním reflexních prvků odvrátit byť jen jedno jediné zabití člověka na silnici, můžeme považovat tuto její aktivitu za přínosnou.

autor: pek
Spustit audio