Pozor na neudržované silnice v zimě!
Víte, čím začíná plán zimní údržby? Stanovením neošetřovaných silnic! Ano, začíná se tím, co silničáři dělat nemusí. Pak se podrobně určí, co a jak dělat musí, ale o tom dnes nebude řeč. Pokud se silnice v zimě neošetřuje, pak to ještě neznamená, že po ní nikdo nejezdí anebo ji lze objet jinudy. Ostatně o vánočních svátcích mnozí z nás míří za příbuznými či někam do hor a velmi snadno můžeme na takovou neošetřovanou silnici narazit. Jak v takovém případě postupovat? Můžeme se nějak dopředu dozvědět, která cesta zůstane silničáři po celou zimu nepovšimnuta?
Zjistit seznam neošetřovaných silnic se samozřejmě dá, a to docela jednoduše. Každá správa a údržba silnic příslušného kraje či obce je povinna zveřejnit svůj plán zimní údržby, který lze nalézt na internetu. Hlavním bodem je rozdělení komunikací do tříd podle rychlosti a způsobu ošetření, včetně vymezení neudržovaných silnic. Je to dlouhý proces, ve kterém má poradní hlas také policie.
"V rámci krajů jsou zřizovány štáby zimní údržby silnic, ve kterých vždy figuruje zástupce dopravní policie, aby předával informace důležité v návaznosti na nehodovost. Štáb průběžně zasedá a vyhodnocuje veškerá opatření, předkládá plán zimní údržby, pořadí jednotlivých komunikací, jak se budou udržovat, včetně právě neudržovaných úseků," vysvětluje Leoš Tržil, ředitel dopravní policie.
Dopraváci by tak měli být zárukou toho, že ač silnice patří mezi neošetřované, pak by měla být pro motoristy sjízdná. I když řidič pro sjízdnost také musí něco udělat.
"Řidič musí přizpůsobit styl jízdy místním podmínkám a situaci. To platí zvlášť ve chvíli, kdy je úsek označen jako úsek bez zimní údržby. Potom by měl jet takovou rychlostí, při které je schopen reagovat," upozorňuje Leoš Tržil.
Někdy je to však velmi těžké. Například letošní leden byl podobně mrazivý jako tyto dny a především v postranních neošetřovaných uličkách našeho hlavního města nebyla vinou ledovky o nehody nouze.
"V jedné ulici, kde bylo náledí a vozovka nebyla posypaná, řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy povaze vozovky a naboural do zaparkovaných vozidel. V době čekání na příjezd policie projížděl ulicí další řidič, který také dostal na namrzlé vozovce smyk a narazil do havarovaného vozu. Bylo pro mě velké překvapení, když jsme žádali posyp menších bočních uliček a bylo nám sděleno, že podle vyhlášky města nemá správce komunikace tyto silnice zahrnuty v seznamu, a tudíž jsou v zimě neošetřovány," uvádí jeden z dopravních policistů Michal Soural.
Každá zima je totiž jiná a to, co léta nedělá řidičům problém, najednou za jiných podmínek může být téměř katastrofální. Teoreticky bychom mohli vyžadovat odškodnění od správce komunikace, protože ten má podle právníka Jana Kněžínka své povinnosti vůči řidičům.
"Za předpokladu, že pozemní komunikace není uzavřena a je i nadále určena k obecnému užívání, dokážu si představit odpovědnost vlastníka pozemní komunikace za situaci, kdyby se jednalo o nečekanou závadu ve sjízdnosti, kterou by řidič nemohl předvídat s ohledem na veškeré okolnosti případu, například klimatické nebo povětrnostní podmínky."
Jenže sníh a led jsou přeci v zimě věc předvídatelná, a tak se nabízejí dvě možnosti: buď v případě nehody zkusit velmi dobrého právníka, anebo, pokud v blízkosti takové ulici bydlíte, požadovat po správci komunikace, aby ji v zimě ošetřoval. O tom se však rozhoduje už na podzim.