Vedro v autě řidiči "nevoní"

4. únor 2010

Z výsledků poslední anketní otázky jsme se dozvěděli, že většina řidičů si i v těchto mrazivých dnech sundává při řízení zimní bundu - činí tak 68 procent. Zbývajících 32 procent hlasujících raději zůstává v teplém oblečení. Pokud by však takto "nabalení" jeli delší trasu, mohlo by to pro ně být i nebezpečné.

I když mrazy posledních dnů byly opravdu hodně velké, nechat si při řízení zimní bundu není dobré. Tělo se totiž velmi brzy zahřeje a to může vést i ke komplikacím.

"Když je člověku větší teplo, dochází k periferní vazodilataci - roztahování cév v kůži na periferii. Při mimořádně vysokých teplotách může až 30 procent srdečního výdeje protékat těmito periferními cévami. To znamená, že o zmiňovaných 30 procent je sníženo zásobování mozku, kosterních svalů a dalších orgánů. V případě vysokého tepla mozek dostává mnohem méně kyslíku, tedy živin, a to pro řidiče není dobré," vysvětluje docent Miloslav Franěk ze 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy.

Reakční doba řidiče může být zpomalená a v kritických chvílích, kdy častokrát rozhodují setiny sekundy, to může vést ke zbytečným nehodám. Jestliže si totiž zapneme v autě topení a zůstáváme v zimní bundě, přehřátí organismu může být otázkou několika minut.

"K vazodilataci dochází v okamžiku, kdy se teplota těla pohybuje kolem 37 °C. Pokud je člověk opravdu teple oblečen a k tomu si nastaví topení na vysoké teploty, vazodilatace může nastat do deseti minut," říká Miloslav Franěk.

A to nemluvíme o tom, že řidič oblečený do teplé zimní bundy je za volantem trochu neohrabaný. Proto je lepší opačný extrém, tedy i v mrazivých zimních dnech si svrchní teplý oděv sundat a těch pár minut, než se auto vyhřeje, chlad vydržet.

"Ideální řešení je, pokud si člověk dokáže zvyknout na jízdu bez bundy - sundá si ji při nasednutí do vozu a chvíli zimu vydrží. Chlad nemá vliv na rychlost reakce, zvýšenou únavu nebo potřebu spánku, naopak je zdravý," potvrzuje Miloslav Franěk.

Pokud chlad nevydržíme a zůstaneme oblečeni v bundě, je určitě dobře ji po pár minutách sundat, byť je jasné, že v současném provozu není vždycky jednoduché najít vhodné místo k zastavení. Častokrát si necháváme zimní oblečení na sobě, pokud jedeme jen pár kilometrů, například do obchodu nebo do práce, ale v tom případě bychom neměli auto zbytečně vyhřívat.

"Na krátkou vzdálenost by člověk nemusel ani zapínat topení nebo klimatizaci a mohl by zůstat oblečený v bundě," uvažuje Miloslav Franěk.

Zdravý člověk přehřátí snáze přežije, ovšem u nemocných lidí bychom dobrou termoregulaci neměli podceňovat.

"Pro kardiaky může znamenat periferní vazodilatace mnohem větší problém než pro zdravé lidi, protože vlivem roztahování cév je srdce mnohem víc zatěžováno. Kardiaci by si na to měli dát velký pozor," varuje Miloslav Franěk.

Další problematickou skupinou jsou malé děti, u kterých navíc hrozí dehydratace.

"Musíme si dávat velký pozor, protože tělesnou teplotu dítěte nastavujeme podle míry jeho oblečení. Spíš to záleží na zkušenosti rodičů, kteří by měli vědět, jaké oblečení dítěti vyhovuje, a stejně ho oblékat i do auta," radí docent Miloslav Franěk.

Čepice na hlavě řidiče - pokud to samozřejmě není pořádný kulich - není z termoregulačního hlediska tak velký problém, myslet bychom však měli na boty. Teplé nejsou zrovna ideální, tělo se rychleji zahřívá a řidič nemá v noze takový cit. Především na delší cestu bychom neměli zapomínat na lehčí uzavřené boty na řízení.

autor: evk
Spustit audio