V kolonách je důležitý bezpečný rozestup
Dálnice jsou nejlepší variantou pro delší přesuny. Bohužel o prázdninách s tím jde ruku v ruce hustý provoz, dopravní kolony a v nich nehody, častokrát úplně zbytečné. V mnoha případech by totiž stačilo jen dodržovat bezpečnou vzdálenost a k žádné kolizi by nemuselo dojít. Na informačních tabulích podél našich dálnic si sice řidiči mohou přečíst „Dodržuj bezpečné rozestupy“, jenže jak se dnes a denně přesvědčujeme, mnozí řidiči vůbec netuší, co si pod tím představit.
Podle pravidel jsou řidiči povinni dodržovat bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před sebou, jenže v zákoně už není přesně definováno, kolik je to metrů. Vlastně to ani nejde, protože v každé rychlosti a za různých klimatických podmínek je bezpečný rozestup jiný. Pokusíme se tedy obecně určit, co to vlastně je bezpečná vzdálenost.
„Dostatečný odstup je taková vzdálenost, při které máte jistotu, že dokážete včas zareagovat na kritické brzdění auta jedoucího před vámi. Obecně se uvádí doba 2,5 vteřiny, kterou jednoduše změříte tím, že si určíte místo, například značku nebo patník u silnice, od kterého dobu počítáte. Před námi jedoucí auto by jím tedy mělo projet minimálně o dvě sekundy dřív než my,“ zdůrazňuje instruktor bezpečné jízdy Jan Faktor z MaxCars a jeho kolega Jan Pechout z BESIP doplňuje: „Zlaté pravidlo je, že bychom měli jet asi dvě vteřiny za autem jedoucím před námi. S rostoucí rychlostí znamenají dvě vteřiny samozřejmě větší vzdálenost mezi dvěma vozidly.“
Jenže ty zmíněné dvě vteřiny jsou počítány za ideální situace, tedy soustředěný řidič v dobrém autě a za dobrého počasí. Podle Jiřího Patery z Polygonu Most je však potřeba připočíst ještě i jiné faktory. „S každým přibývajícím problémem, jako jsou soumrak, starosti, bolest nebo déšť, by se měla minimálně jedna nebo dvě sekundy přidat. Jedu-li v dešti, měl bych mít minimální vzdálenost čtyři sekundy.“
Z fyzikálního hlediska se samozřejmě bezpečná vzdálenost mezi vozidly určit dá. Jak potvrzuje Aleš Vémola, soudní znalci ji po nehodě většinou velmi přesně spočítají. „Jako analytici silničních nehod toto umíme spočítat, a pokud dojde k nárazu vozidla zezadu, výpočty samozřejmě používáme. Ale to je až po kolizi.“
Což je samozřejmě pozdě. Nicméně - jaká je bezpečná vzdálenost při nejvyšší povolené rychlosti na dálnici?
„Při 130kilometrové rychlosti je bezpečná vzdálenost 36 metrů, takže pokud jedete v kratší vzdálenosti od vozidla před vámi, nemáte už dostatečnou vzdálenost na bezpečné zastavení vozu,“ uzavírá Aleš Vémola.
36 metrů, tedy prostor pro dva kamióny mezi dvěma osobními auty? To je vidět opravdu málokdy. Většinou hodně riskujeme. Přitom dostatečný odstup od auta před sebou je hodně důležitý. Nikdy nevíme, co se může stát řidiči před námi, a pokud od něj budeme mít dostatečný rozestup, máme velkou šanci, že tuto kritickou situaci zvládneme. V kolonách na dálnicích je to častokrát jediný způsob, jak se vyhnout zbytečným nehodám.