Ojetá auta kupujeme kvůli lepší bezpečnosti
Co si představíte, když se řekne „bezpečné auto“? Máte na mysli vůz, který se po nárazu promění v peřinku? A není to náhodou spíš ten, který ani nemůže nabourat? Zatímco v prvním případě jde o pasivní bezpečnost, ve druhém případě máme na mysli bezpečnost aktivní.
Mezi prvky aktivní bezpečnosti patří téměř všechny součásti auta – dobré pneumatiky, brzdy, přesné řízení a další. Jednoduše vše, co přispěje k dobré ovladatelnosti vozu a tím k minimalizování možnosti nehody. K těmto systémům se v moderních autech přidávají nerůznější radarové systémy, které umí hlídat dění za vozem nebo před vozem a v případě nebezpečí vás varovat. Nově je tato funkce například ve vozech značky Audi, která za něj získala ocenění mezinárodní společnosti Euro NCAP.
„Pokud se v hlídaném prostoru objeví auto, rozsvítí se žlutý indikátor LED diod ve vnitřní části vnějšího krytu zpětného zrcátka. Když řidič přesto dá blinkr a bude chtít odbočit, intenzita světla výstražného indikátoru se zvýší a zároveň začne blikat s vysokou frekvencí, aby signál byl nepřehlédnutelný. Ovšem pozor, pokud řidič směrová světla nepoužívá, systém ho před nebezpečím varovat nebude,“ popisuje funkci bezpečnostního systému moderátorka v instruktážním videu.
Video automobilky také ukazuje, jak tento příplatkový systém, který hlídá takzvané slepé úhly za a vedle vozu, zapnout a případně také vypnout. Stačí k tomu stisk v místě, kde se nastavují zrcátka – tedy v levém rohu řidičových dveří. Systém toto potvrzuje svítící, případně zhasnutou oranžovou kontrolkou.
Podle studií, které má k dispozici organizace Euro NCAP, by hromadné rozšíření tohoto systému znamenalo snížení počtu zraněných a mrtvých zhruba o pětinu. A kde jsou limity systému? Pokud pojede po mnohaproudé silnici, může vás systém varovat i před vozem ve vzdálenějším než vedlejším pruhu, což je zbytečné. Systém nefunguje po zapojení přívěsu a může být ovlivněn silným deštěm nebo sněžením.
Dodejme, že s předchůdcem tohoto systému se na trhu objevila automobilka Volvo už v roce 2004. Podobný systém delší dobu používá také Mercedes-Benz a v nedávné době se objevil i u dalších značek – Ford, LandRover nebo Nissan.
Oceňováním podobných systémů chce Euro NCAP – společnost, která zásadně zpopularizovala crashtesty s hvězdičkami – pomoct rozšířit systémy, které pomáhají nehodám předcházet. Zákazníci se totiž ovlivnit nechají. Vezměte si například zimní pneumatiky nebo autosedačky. Dnes je to samozřejmost pro naprostou většinu řidičů, stejně jako třeba pásy.
„Když jsme před osmi lety dělali průzkum zákaznických preferencí u řidičů, kteří vozí v autě děti, a dávali jsme jim na výběr mezi autosedačkou a autorádiem, 85 procent zákazníků si zvolilo rádio,“ říká Karolína Topolová z autobazaru AAA Auto.
Dnes je podle jejich údajů situace diametrálně odlišná. „Minulý rok jsme prodali téměř čtyřicet tisíc aut, takže vzorek pro porovnání už je poměrně velký. Tady můžeme vidět posun, kdy zákazníci preferují dětskou autosedačku nebo zimní kola před autorádiem. Dalším trendem poslední doby jsou také havarijní pojištění, což značí, že lidé opravdu přemýšlejí na vlastní bezpečnost a zajištění se v případě nehody,“ dodává Topolová.
Dokonce prý existuje řada zákazníků, kteří naprosto programově kupují takzvaná zánovní auta právě s ohledem na dostupnější výbavu, ve které prý stále podstatnější roli hrají a dále budou hrát bezpečnostní systémy.