I jeden přípitek může být nebezpečný!
Doba svátků je období, které se zpravidla bez nějaké skleničky alkoholu neobejde. Přiťuknou si i ti, kteří se jinak po celý rok alkoholu prakticky nedotknou. Jenže, alkohol a řízení nejde příliš dohromady. Proto ani nepřekvapí, že tři čtvrtiny lidí v anketě na našich internetových stránkách chce zachovat nulovou toleranci alkoholu u nás. Pouhá čtvrtina by pak tuto hranici posunula. Ale ona i jedna jediná sklenička může zabíjet.
U nás je ze zákona nula. A to platí i pro jedinou skelničku. „Zhruba 0,2 promile alkoholu v krvi může být jedno deseti stupňové pivo, dvě deci vína nebo jedna malá odlivka destilátu,“ konstatuje profesor Tomáš Zima z Lékařské fakulty Univerzity Karlovy.
Na míru opilosti má vliv řada faktorů: váha, pohlaví, případná potrava v žaludku nebo zdravotní stav. V závislosti na tom se míra opilosti zvyšuje. „Například u žen může požití alkoholu nalačno či jeho pití v rychlejším tempu způsobit hodnotu 0,35 promile.“
A to už je mírná opilost, která nás může stát až dvacet tisíc korun a až rok zákazu řízení. Dvě skleničky už jsou samozřejmě víc. „Pokud bude hladina alkoholu dvojnásobná nebo si dotyčný dá místo jednoho dvě piva, hodnoty mohou být až půl promile.Tím se dotyčný samozřejmě dopouští přestupku. Reakční doba může být zpomalená nebo může nastat například špatné vyhodnocení dané situace.“
A nad 0,3 promile se alkoholu nezbavíme rychleji, než nám naše tělo dovolí. To jsou pověry. „Alkohol dehydratuje. Proto je dobré pro organizmus doplnění tekutin například polévkou. Doplníte vodu, ionty, ztrácí se například sodík, draslík, hořčík a další minerály. Káva může sice povzbudit, ale hladina alkoholu přetrvává a stabilně klesá rychlostí 0,08 až 0,15 promile za hodinu, “ říká opět Tomáš Zima.
Pro policisty při kontrole pak nehraje a nebude hrát roli pouze naměřená hodnota na dechovém analyzéru, i když bude na displeji 0,01 promile. „Jedna věc je dechová zkouška. Druhá je chování, výpověď řidiče a další případné výpovědi, které by mohly k dané věci být pořízeny,“ uzavírá šéf dopravní policie Leoš Tržil důvody, na jejichž základě opilého řidiče policista může poslat do správního řízení.