Bezpečnější auta snižují počet mrtvých

13. leden 2011

Prakticky od zavedení bodového systému v roce 2006 klesá počet mrtvých na našich silnicích. S výjimkou roku 2007 se vždy dostal pod jeden tisíc a v loňském roce se počet obětí dopravních nehod zastavil na čísle 753. To je nejméně za posledních 40 let, alespoň podle dnes zveřejněných policejních statistik, které potvrzují desetiprocentní snižování počtu obětí ročně.

Čím to je? Kde hledat hlavní důvod tohoto pozitivního trendu? A existuje vůbec jen jeden? Na to jsme se ptali v naší internetové týdenní anketě letos i loni. Zatímco před rokem lidé na našem webu jednoznačně tvrdili, že za nižší počet mrtvých na silnicích mohou odpovědnější řidiči, pak letos se – poněkud překvapivě – přiklonili k bezpečnějším autům. O jejich hlavním podílu na menším počtu obětí je přesvědčeno 68 procent respondentů.

Souhlasí s nimi i ředitel naší dopravní policie Leoš Tržil, ovšem jedním dechem dodává, že roli sehrává i kontrola, zda jsou všechny bezpečnostní prvky v autech opravdu používány. „Je to otázka modernizace vozového parku a také používání bezpečnostních prvků. Jedním z aspektů je samozřejmě také činnost dopravní policie. Prevencí je používání bezpečnostních pásů, protože řada zranění vzniká ve chvíli, kdy lidé v kabině nejsou připoutáni.“

Policisté se proto budou i letos na bezpečnostní pásy zaměřovat stejně jako na opilé a zdrogované řidiče. Všechno totiž bezpečnostní prvky v autech ovlivnit nemohou, už i proto, že průměrný věk našeho vozového parku je stále kolem 13 let. Ostatně i dopravní psycholog Karel Havlík ví, že za dopravními nehodami je vždycky člověk.

„Nehoda je vždy lidským selháním, byť k ní mohou přispět i další okolnosti, například nedostatečné schopnosti, rizikové vlastnosti, nadměrná únava, krátká praxe nebo nerespektování silničních předpisů.“ Jinými slovy, důležité je ovlivnit řidiče, aby jezdil bezpečněji. To se zjevně daří. Podle nového šéfa BESIP ministerstva dopravy Ondřeje Valenty je to výsledek mnoha faktorů. „Ideální stav nastane ve chvíli, až se nám podaří najít přesný průsečík represe a prevence. Samozřejmě jsou tu různé skupiny výrobců aut, dopravních psychologů, tvůrců kampaní nebo policie, které budou tvrdit, že hlavní zásluha je jejich, ale podle mě hlavní faktor jednoznačně určit nelze. Mohli bychom tím totiž uškodit ostatním.“

Roli samozřejmě sehrává i počasí – paradoxně obráceně, než by se čekalo. Krásný letní víkend na začátku prázdnin si vyžádal 24 obětí – nejvíce za celý rok, zatímco špatné zimní počasí začátkem a koncem roku přineslo hlavně plechové nehody. „Když je sníh a náledí, řidiči jezdí opatrně. Proč by tedy nemohli jezdit opatrně i celý rok,“ vznáší řečnickou otázku Leoš Tržil.

Celoroční statistika dopravních nehod jasně ukazuje i na alarmující skutečnosti, přesně na dvě problematické skupiny – motorkáři a také chodci. Celkem pětina loňských obětí totiž neseděla v autě či na motorce, ale šla po silnici, někteří dokonce po přechodu. A protože nejhorší to bylo v listopadu, kdy prakticky každý den zemřel jeden chodec, je jasné, že problém je i v jejich viditelnosti.

„Chystáme velkou kampaň Život nikdy nevyjde z módy. Jejím cílem bude vytvořit kolekci oblečení a módních doplňků, které na sobě budou mít reflexní prvky a zároveň to nebudou nevkusné hadry. Takže kus oblečení bude schopen zachránit život,“ uzavírá Ondřej Valenta. Prakticky všechny preventivní kampaně ministerstva dopravy dostanou letos novou podobu, a to včetně té nejvýraznější – Nemyslíš, zaplatíš.

autor: evk
Spustit audio