Špatný dezén zvyšuje riziko nehody
Je to až neuvěřitelné, ale podle naší ankety celých 91 procent z vás si samo kontroluje pneumatiky, aby se včas rozhodlo pro případnou koupi nových. Jenom devět procent pak spoléhá na to, že je při pravidelném jarním nebo podzimním přezouvání upozorní pneuservis.
Ke koupi nových pneumatik nikoho nevede ani zhoršení jejich jízdních vlastností, přitom z pohledu bezpečnosti se jedná o jednu z nejdůležitějších částí auta. Samotná kontrola vyžaduje určitá pravidla a pravidelnost, o níž bychom asi mohli s úspěchem pochybovat.
Zkontrolovat pneumatiky dvakrát ročně, vždy při sezónním přezouvání, zdaleka nestačí. „Především bychom na pneumatice měli kontrolovat tlak bez ohledu na roční období. Doporučení většiny výrobců je kontrolovat tlak jednou za dva až tři týdny,“ radí Milan Hybš ze společnosti Nokian Tyres.
Špatně nafoukaná pneumatika totiž nejen zvyšuje spotřebu, ale také se jinak ojíždí. „Zvětšuje se otisk pneumatiky, dochází k většímu zahřívání gumy a jednoduše řečeno se zvyšuje tření pneumatiky, tedy valivý odpor,“ upozorňuje Jaroslav Třetina od výrobce pneumatik Bridgestone. Opotřebení pneumatiky se kvůli tomu zvyšuje.
Minimální zákonná výška dezénu u nás je 1,6 milimetru, což je z hlediska bezpečnosti nedostatečné. „U zimní pneumatiky je dnes i ve vyhlášce stanoveno, že za zimní pneumatiku se považuje vzorek minimálně čtyři milimetry. U letních pneumatik se doporučuje minimální výška dezénu tři milimetry, a to především kvůli chování vozu na vodě, kdy pneumatika s nižším dezénem už neodvádí spolehlivě vodu a ztrácí dobré vlastnosti na mokré vozovce.“
S tím souvisí i změna jízdních vlastností. Nová pneumatika s hloubkou dezénu osm milimetrů odvede při rychlosti 110 km/h stejný objem vody jako pneumatiky s minimální vzorkem 1,6 mm při rychlosti 70 km/h. Vzorek bychom tedy měli kontrolovat pravidelně.
„Mám-li správně nastavený podvozek, pneumatika je sjeta rovnoměrně, takže v krajích i na středu dezénu běhounu bych měl naměřit stejnou hodnotu. Pokud nenaměřím, doporučuji zkontrolovat tlak v pneumatikách a nechat si zkontrolovat nastavení podvozku, především geometrie, abych pneumatiky využil co nejdéle. Není normální, aby na každém místě pneumatiky byla jiná výška dezénu.“
K okamžité kontrole by nás měla vést i, na našich silnicích tak častá, nepříjemná rána do kola. „Pokud se po projetí nějakého výmolu nebo přejetí nějaké překážky na vozovce objeví na bočnici pneumatiky jakási nerovnost, je to signál k návštěvě servisu a kontroly stavu pneumatiky. Většinou se jedná o mechanické poškození, které následně vede k její výměně. A tuto výměnu rozhodně doporučujeme, protože boule na bočnici je jen předzvěst toho, že pneumatika za čas odejde, v nejhorším případě exploduje přímo za jízdy.“
Zpravidla poškodíme jen jednu pneumatiku, jenže potom je tady dilema: koupit novou jen jednu, dvě, nebo všechny čtyři? „Na jedné ose musejí být stejné pneumatiky – výrobce i dezén. Pokud tedy výměnu, tak minimálně dvou pneumatik. Jestliže prorazím jedno kolo a na druhém mám zánovní pneumatiku, dá se uvažovat o koupi pouze jedné pneumatiky. Ovšem v žádném případě nedoporučujeme mít na jedné straně například hloubku dezénu tři milimetry a na druhou stranu si dát novou gumu, která má většinou osm milimetrů. V tomto případě tedy kupujte rovnou dvě pneumatiky,“ doporučuje Milan Hybš.