Zámek řadící páky už jen s novým atestem!
Stejně jako se zdokonaluje zabezpečení našich aut, zloději přicházejí na nové způsoby, jak je ukrást. Majitelům aut proto nezbývá než zloděje co nejvíc odradit. Sice jim k tomu poslouží různé zabezpečovací mechanismy, ale když se zloděj prostě rozhodne, ukradne auto, které chce.
V poměru cena a úroveň zabezpečení nejen u nás vede zamykání řadící páky. Pojišťovny tento druh obrany oceňují slevou na pojistném. „Zamykání řadící páky je z hlediska statistiky pojišťoven jedno z nejlepších mechanických zabezpečení vozidla proti krádeži. Pochopitelně i toto dokáže zloděj překonat, ale je to asi jedna z nejobtížnějších překážek,“ konstatuje soudní znalec Zbyněk Hozák.
Jenže i tady není všechno zlato, co se třpytí. Před nějakou dobou časopis D-Test prověřil kvalitu těchto zámků. A výsledek? Národní bezpečnostní služba se zděsila a zpřísnila udělování atestů pro tyto zámky. V první řadě bychom se tedy měli ptát, kde je samotný zámek vyráběn.
„Řada výrobců a dovozců se do těchto mechanismů snaží implementovat různé zámky většinou z východu. Tyto zámky jsou však až směšné a nesplňují ani jeden z povinných testů,“ upozorňuje soudní znalec v oboru zámkové a zabezpečovací techniky Oldřich Matušek.
Proto byste se měli zajímat o to, zda má vybrané zařízení test provedený u nás. „Jsme národ kutilů, a naše testy jsou proto jedny z nejpřísnějších v Evropě. Ptal bych se tedy, jestli zařízení má jeden z testů. U nás jsou dvě zkušebny, které zkoušejí už podle nových norem: jedna v Jablonci a druhá, Trezor Test, u Prahy,“ říká Matušek.
Po prodejci požadujte doklad o provedené zkoušce
„Výrobce by měl mít certifikát, ve kterém je určena norma EMP 1627, s doplňkem certifikace národního bezpečnostního úřadu od 1. 1. 2012. Potom je test platný a tento mechanismus lze využít jako bezpečnostní zábranu,“ dodává Matušek.
Důležité je datum 1. 1. 2012. Některým společnostem totiž jejich atesty, které jsou vždy na několik let, vyprší teprve v příštím roce. Budete-li tedy pořizovat nový zámek řadící páky, chtějte atest podle nové normy.
Existuje také možnost eliminovat riziko napadení samotného zámku. „Jedná se o velmi malý automatický servomechanický zámek, který má v sobě vlastní logiku a lze ho zabudovat do vozidla téměř kamkoliv. Může blokovat například čerpadlo pohonných hmot, uzavřít ventil, uzavřít elektrické obvody nebo lambda čidlo a tak dále. Některými firmami je také používán pro blokaci řadící páky, ovšem na takovém místě, kde to zloděj nenajde,“ uzavírá soudní znalec v oboru zámkové a zabezpečovací techniky Oldřich Matušek.
Po usednutí do auta pak přiložíte čip nebo kartu na místo, které zloděj pohledem nemůže odhalit. Navíc je to daleko pohodlnější než leckdy poměrně akrobatické odemykání zámku. Na druhou stranu je pravda, že tento systém je oproti klasickém zámku – jak si ho pod tímto slovem představujeme, zhruba o 50 procent dražší.