Tankování v Maďarsku se nevyplatí
Do Maďarska v poslední době míří ve svých autech stále víc Čechů. Někteří jezdí do Budapešti, k Balatonu či do lázní, jiní pak přes Maďarsko na jih k moři. V seriálu Autem po Evropě se proto blíže podíváme právě na tamní silnice.
Pozitivní zprávou je, že Maďaři plánují určité změny v dopravě. V první řadě dojde ke snížení sankcí za mírnější dopravní přestupky, protože od dubna platí velmi přísná tabulka, proti které se maďarská motoristická veřejnost doslova vzbouřila. Vláda proto snížila výši jednotlivých pokut a například za špatné parkování už nyní nebude pokuta 30 tisíc forintů (v přepočtu asi sto eur), ale jen třetina, tedy 10 tisíc forintů.
Policista už vás teď nemůže zastavit jen proto, že chce zkontrolovat stav vaší autolékárničky. Navíc policisté už berou na vědomí fakt, že povinná výbava vozu plní normy krajiny, ve které je zaregistrován. Nejednou se totiž stalo, že maďarští policisté udělili zahraničním turistům pokutu za neodpovídající lékárničku.
V Maďarsku se neodtahuje, ale dávají botičky
Parkování v okolí Balatonu nebo v Budapešti je v letních měsících velký problém. Pro provozovatele parkovacích ploch jsou významným příjmem právě poplatky za stání. Pokud jim zisk nějakým způsobem uteče, nejčastěji kvůli nezaplacení parkovného, jsou nemilosrdní. Ve vnitřních obvodech Budapešti dávají na auta stejně jako u nás botičky, nejsou zrovna příznivci odtahování. Odstranění botičky vyjde v přepočtu asi na 30 eur.
Při cestě přes Maďarsko Češi nejčastěji využívají trasy od Vídně přes Budapešť a dále směrem na Balaton, nebo po tranzitní trase směrem na jih do Srbska nebo Chorvatska. Velký pohyb českých aut je také v západní části Maďarska směrem na Szombathely, kde jsou známá lázeňská města jako například Sárvár. Tato města jsou v kruhu českých turistů velmi oblíbená. Bohužel tudy vede silnice č. 86, kterou využívají také kamióny kvůli zkrácení cesty směrem z Bratislavy do Chorvatska nebo Slovinska. Je to úsek velmi častých dopravních nehod, často i za účasti českých kamiónů.
Pohonné hmoty v Maďarsku nejsou výhodné. Litr benzínu i nafty vyjde zhruba na 1,6 eura. Při dálnicích a hlavních tazích jsou ceny ještě vyšší. Cesty jsou v pořádku, dálnice kvalitní a pokrývají téměř celé území. Od letošního roku už nejsou k dostání čtyřdenní dálniční známky, ale nejkratší je desetidenní.
Turistické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK. |