Polské dálnice se topí v kolonách
S Polskem máme poměrně dlouhou společnou hranici, a protože tam některé věci jako třeba pohonné hmoty jsou levnější, mnoho lidí z pohraničí tam jezdí nakupovat. Pokud se však chystáte na výlet dále do polského vnitrozemí, nechte auto raději doma a jeďte vlakem.
Paradoxně za to může pořádání fotbalového mistrovství Evropy v příštím roce, od kterého si Poláci slibovali především výrazné vylepšení do té doby nepříliš kvalitní infrastruktury. Dočkají se, ale až za rok, teď je Polsko jedním velkým staveništěm. „Cestování po Polsku vyžaduje obrovskou míru trpělivosti, protože se neustále popojíždí v kolonách. Jsou tam třeba 80kilometrové úseky, ve kterých je provoz sveden jen do jednoho pruhu a povolená rychlost je maximálně 40 km/h. To platí i pro hlavní tah z Prahy do Varšavy,“ popisuje náš polský zpravodaj Petr Vavrouška, který si to už několikrát vyzkoušel na vlastní kůži – místo obvyklých čtyř hodin jel tuto trasu skoro dvakrát déle. Bohužel vhodná objízdná trasa neexistuje, protože se staví skoro všude a i cesty nižších tříd jsou hodně zaplněné.
Je to tedy horší než u nás, vždyť hlavní město Varšava nemá se žádným velkým městem dálniční spojení. Přesto jsou některé úseky polských silnic zpoplatněny. „Jde především o dálnici z Lodže do Poznaně nebo z Krakova do Vratislavi. Platí se u mýtných bran – za sto kilometrů jízdy po dálnici se po přepočtu platí v průměru sto korun. Na dálnicích chybí čerpací stanice, nepotkáte je klidně i na stokilometrovém úseku, a kvůli natankování musíte z dálnice zajet do blízkých vesnic.“
Nezřídka se tedy stává, že neznalým řidičům dojde benzín či nafta třeba na dálnici mezi Krakovem a Vratislaví. Mimochodem palivo je v Polsku zhruba o tři až čtyři koruny na litr levnější než u nás.
Při cestách po Polsku počítejte s tím, že na rozdíl od Německa nebo Rakouska tady na dálnicích nejsou ani odpočívadla s toaletami. A ještě jedno důležité upozornění – pokud pojedete přes D1, nevěřte internetu nebo navigaci. „Většina navigací nebo internetových plánovačů tras ukazuje, že je sjízdné napojení mezi českou dálnicí D1 a polskou A1, ale není to pravda. Úsek měl být už před rokem otevřen, ale stále se to zpožďuje – doufejme, že už příští rok bude konečně dostavěn. Je to opravdu nebezpečné, protože tam navigace opravdu navádějí.“
V obci platí přes den padesátka, ale v noci se může jezdit šedesát. Mimo obec je povoleno 90 km/h, na rychlostních silnicích až 120 km/h a na dálnicích dokonce 140 km/h. Rychlost raději nepřekračujte, protože policistů je na polských silnicích hodně. „Když jedete například 200kilometrový úsek, můžete si být jistí, že minimálně pět policejních hlídek potkáte. Po Polsku jsou stovky radarů, které opravdu fungují, a řidiči před nimi zpomalují. Pokud vás policie zastaví, z vlastní zkušenosti mohu říct, že se vám nepodaří usmlouvat ani snížení pokuty. Budete ji muset zaplatit,“ říká Petr Vavrouška.
Pokud se vám po polských silnicích podaří dostat až do Varšavy, tak o víkendech se tam dá zaparkovat bezplatně a ani během týdne to není drahé. Ulice jsou však vinou stavby metra hodně rozkopané.