Láhev vody letící ze třetího patra nebo od vašeho zadního okýnka – vyjde to nastejno!
Špatně naložené auto na dovolenou ohrožuje naše zdraví i život. Na dovolenou totiž bereme často tolik věcí, že je vůz plný až po střechu. Málokdo si ale uvědomuje, že nás i obyčejná láhev vody může zabít, a to nemusíme ani bourat.
Stačí jenom prudce zabrzdit z 50 km/h rychlosti a všechno, co je volně uloženo v autě letí vpřed. Zavazadla na dovolenou tedy do kufru dáváme od nejtěžších dolů až po nejlehčí nahoru. Často ale vezeme tolik věcí, že je auto naplněno až po střechu.
V tomto případě doporučujeme použít kurty – zakurtovat k hákům, které jsou zabudovány ve vozidle v podlaze. Tyto háky udrží náklad zhruba pěti set kilogramů, takže není problém v tom, aby náklad udržel. Zavazadla jsou většinou lehčí než 500 kilogramů,“ doporučuje Petr Vomáčka z ÚAMK.
Důležité je, aby se nám po autě nepovalovaly, zvlášť na zadním okně nebo roletě, láhve s pitím, knihy nebo třeba CD. I takové na první pohled drobnosti nás mohou podle nedávného testu ADAC vážně zranit. „V tomto crash testu ADAC přímo ukázal, že náklad, který je volně položený na horní části – a hlavně lehčí věci volně ležící, jako je propiska, deštník, lehátko, karimatka – proletí až k přednímu sklu a zraní celou posádku vozidla, jelikož se odráží od hlavových opěrek sedadel,“ varuje Petr Vomáčka.
Obyčejná litrová láhev vody ležící na zadním okně se během milisekund mění v třicetikilové kladivo mířící na naši hlavu. Proto by všechno v autě mělo být ve svých schránkách, které jsou k tomu určeny. Nejde ale jen o případnou nehodu. Volně uložené předměty jsou nebezpečné už v pouhých kritických situacích.
„ADAC testoval tento poletující náklad v ,losím testu‘, kdy auto přetížil 80 kilogramy, náklad cestoval po celém vozidle z jedné strany na druhou, jelikož losí test je takzvaná ,myška‘ a následné prudké brzděni. Při myšce se náklad přesouval ze strany na stranu a při prudkém brzdění zranil posádku – hlavně řidiče a spolujezdce vepředu,“ popisuje Petr Vomáčka.
Nesmíme pak zapomínat na to, že řidič je odpovědný za náklad. Musíme si tedy dávat i pozor například při přepravě kol a dalších věcí na střeše auta.
„Pokud jedete v zahraničí třeba přes Rakousko, dostanete pokutu, když vám spadne ze střešního nosiče jízdní kolo na vozovku a způsobíte blokaci na dálnici nebo na místní komunikaci. Pokuta může být až do výše 5 tisíc eur – zhruba 130 tisíc korun,“ varuje Petr Vomáčka. A to je ještě ta lepší varianta. Ta horší může mít na svědomí vážnou nehodu.