Nepodceňujte přípravu auta na cestu k moři!
Statisíce lidí letos zamíří na dovolenou k moři autem. Jednou z věcí, kterou podceňují, je příprava auta na tak dlouhou cestu. Musíme si uvědomit, že na tachometru přibude i dva a více tisíc kilometrů, a po tu dobu nebudeme mít servis za rohem jako doma.
Naše první zastávka by měla být u čerpací stanice, ovšem ne kvůli natankování, ale kvůli tomu, co je zadarmo – kvůli vzduchu. „Doporučený tlak stanovený zpravidla výrobcem automobilu, se počítá u studených pneumatik – měly by se měřit zásadně před jízdou,“ radí Jaroslav Třetina z Bridgestone.
U plně naloženého auta musí být tlak o poznání vyšší než za normálních podmínek. „Výrazně snížíte spotřebu, když zvýšíte tlak v pneumatikách. U plně naloženého auta klidně až na tři bary, ušetříte pohonné hmoty, pneumatika se taky méně opotřebuje, protože se tolik neohřívá,“ doporučuje Teddy Woll, šéf oddělení aerodynamiky automobilky Mercedes Benz.
Ačkoliv se budeme vydávat za sluníčkem, nikdy nevíme, kdy nás zastihne letní bouřka. A málokdo ví, že za svůj život stěrač setře plochu velkou jako několik fotbalových hřišť. Měli by se pak měnit alespoň jednou ročně, a pokud možno celé, nejen gumičky. „Výrobci doporučují jednoznačně výměnu celého stírátka, protože byť je gumička oddělitelná od integrovaného stěrače, nikdy už nedojde k tak dokonalému usazení, aby měl stěrač v celé ploše stejný přítlak,“ upozorňuje Milan Ernst z Bosche.
Zkontrolovat musíme také povinnou výbavu. „V první řadě, to co je základ – lékárnička, jestli mám žárovky, které jsou předepsané. Pokud můžu, tak seřízení světel, jaký je stav pneumatik,“ doporučuje šéf STK v Praze na Bohdalci Petr Peterka.
Zapomenout bychom neměli také na kontrolu rezervy a na výstražné vesty pro celou posádku, což některé země v případě problému na cestě vyžadují. Měli bychom také, především u staršího auta, nechat zkontrolovat jeho technický stav.
„Od motoru počínaje, stav kapalin, jak jsou na tom řemeny, zda z vozidla nic neutíká – jestli hadicové spoje nemají nějakou netěsnost, zda z vozidla nekape olej, v jakém stavu jsou brzdové segmenty, abychom nezjistili, že jsou v půlce cesty destičky na kotouči,“ varuje Oldřich Očenášek z DEKRY. Případné opravy v zahraničí nám totiž mohou dovolenou zbytečně a hodně prodražit.