Slovensko zavede na silnicích takzvanou objektivní odpovědnost

11. únor 2012

Autem po Evropě tentokrát zamíříme na Slovensko. Od léta tam bude platit na silnicích takzvaná objektivní odpovědnost. Pokutu za porušení předpisů tak automaticky zaplatí majitel auta, a nikoli řidič, který jel třeba na červenou. Slovensko se přidalo k dalším evropským zemím, které už podobné pravidlo zavedly dřív. Jak by to mělo fungovat v praxi, to zjišťoval bratislavský zpravodaj Vojtěch Berger.

„Bude to systém, který se hodně spoléhá na technické vybavení. Provoz by měly kontrolovat stacionární radary a kamery. Pokud zaznamenají přestupek a určí poznávací značku auta, pošlou údaje do počítačového systému. Ten zjistí majitele auta, vygeneruje výši pokuty a připraví písemné oznámení, které se pak poštou pošle majiteli.

To všechno se stane automaticky, bez zásahu policistů. O pokutách se tedy nebude diskutovat někde venku na krajnici u silnice, ale opravdu je určí automatický systém podle sazebníku, který stanovuje zákon.“

Objektivní odpovědnost má platit od 1. července. Co se do té doby musí změnit na slovenských silnicích?

„Nejprve jak by se mělo docílit toho, aby na slovenských silnicích byla spousta radarů a kamer: jedna z možností je, že policie nakoupí větší počet stacionárních radarů, které rozmístí na dálnicích a na určitých úsecích silnic 1. třídy. To je ale drahá záležitost a tak velký nákup se teď nečeká. Do voleb totiž bývá pouhý měsíc a vláda si to zřejmě na poslední chvíli nedovolí.

Druhou možností je, že policie rozmístí ty radary, které už má. Tedy mobilní radary v autech podél silnic. Bude vozidlům jen měřit rychlost, eventuálně je fotit, ale nezastavovat. Což znamená, že by zmizely klasické silniční kontroly, kdy vás policisté zastavují, chtějí doklady a nechají vás třeba i dýchnout.

Každopádně by ale měly přibýt kamery, které budou sledovat provoz, a na základě toho se pak budou vyhodnocovat přestupky.“

Námitkou proti objektivní odpovědnosti je někdy argument, že postihuje ty, kdo nic neudělali, tedy majitele auta, na úkor člověka, který za volantem skutečně spáchal přestupek. Jak se tohle řeší na Slovensku?

„Zákon o objektivní odpovědnosti dává majiteli vozidla právo uplatnit nárok na náhradu škody právě vůči řidiči, který daný přestupek spáchal. To je základní předpoklad pro to, aby viník – tedy ten, kdo opravdu seděl za volantem – skutečně pykal a ten, kdo nic nespáchal, dostal své peníze zpátky.

Každopádně nejdřív musí vždycky pokutu zaplatit majitel vozu. Jeho výhoda je, že když to udělá rychle, do patnácti dnů od uložení pokuty, zaplatí pokutu s jakousi slevou, tedy jen dvě třetiny příslušné částky. Pak si to majitel a řidič, který přestupek spáchal, musejí vyříkat a vyrovnat mezi sebou.“

Co od objektivní odpovědnosti očekává slovenská policie?

„Je to snížení počtu vážných dopravních nehod o třicet až čtyřicet procent – takové jsou zkušenosti v zemích, které zavedly objektivní odpovědnost už dříve. Zákon však ještě neplatí, má začít platit 1. července a nejdřív ho musí ještě podepsat slovenský prezident.“

ÚAMKTuristické informace v seriálu Autem po Evropě připravujeme ve spolupráci s ÚAMK.
autor: vob
Spustit audio