Ve Španělsku nižší rychlost neuspěla

11. červenec 2011

Vyrazit autem do Španělska není zrovna obvyklé, vždyť z Prahy do Barcelony je to 1350 kilometrů, do Madridu ještě o dalších dvě stě kilometrů víc. Přesto mnozí Češi po španělských silnicích jezdí – půjčování auta je totiž především na ostrovech běžnou věcí. Proto není od věci připomenout si, co vás na tamních cestách může potkat.

Především staronová změna pravidel. Španělé čtyři měsíce testovali snížení rychlosti na dálnicích o 10 kilometrů v hodině, tady na 110. Kupodivu to však nevydrželi a od července se vracejí ke stodvacítce. „Sice se mluvilo o tom, že 110kilometrová rychlost zůstane v platnosti po celé léto a možná i déle, protože přinesla rekordní snížení nehodovosti na cestách, ale nakonec se maximální povolená rychlost vrátila na 120 km/h,“ potvrzuje naše španělská spolupracovnice Ľubica Zlochová.

Další limity jsou stejné jako u nás, tedy padesát v obci, devadesát mimo obec, ale na rychlostní komunikaci se může jet jen stovkou. Rychlosti je dobré dodržovat, protože za jejich překročení jsou docela vysoké pokuty. Ve Španělsku je tolerováno půl promile alkoholu v krvi, jakékoli překročení se tvrdě trestá – může to být až 600 eur. Desetinásobně vyšší je pokuta za použití antiradaru.

Ovšem pokuty nemusíte vždycky zaplatit v plné výši. „Pokud pokutu po obdržení na vaší domácí adrese urychleně zaplatíte, zredukují vám ji na polovinu. Ztratíte tím sice možnost se proti pokutě odvolat, ale jistě je horší zaplatit sto eur, což je běžná pokuta za překročení rychlosti, než jen 50 eur.“

Pokud však nepácháte nějaký přestupek, pak si vás policisté velmi pravděpodobně nebudou vůbec všímat. Ve městech funguje městská policie, na mimoměstských silnicích a dálnicích funguje tmavě zelená guardia civil, civilní stráž, která naopak spíš poradí, pokud budete někde bloudit.

O něco levnější je půjčování auta na Kanárských ostrovech než na Baleárech, ale v obou případech se vyplatí dobře vybírat. „Vyplatí se vyhledat menší lokální půjčovny než nadnárodní řetězce. Doporučím zkontrolovat, jestli je plná nádrž, jestli auto není poškozené, a pročíst si podmínky smlouvy.“

Za dálnice a tunely se platí mýto, dá se využít i karta. Litr nafty stojí ve Španělsku průměrně 1,33 eura, nafta je i tady o něco levnější, v průměru o pět centů za litr. Připravte se i na poplatky za parkování především ve městech.

A jak se ve Španělsku jezdí? Podle Ľubici Zlochové docela pohodově. „Španělé jsou relativně ohleduplní a dobří řidiči. Zpravidla vás na dálnici nikdo neohrožuje nebezpečnou jízdou. Různé je to ve městech – například na jihu jsou k pravidlům silničního provozu laxnější a také nikam nespěchají, naopak v Barceloně nebo v Madridu je provoz mnohem živější. Pokud si však na místní nepsané zákonitosti zvyknete, bude se vám tu jezdit dobře.“

A ještě jedna maličkost – i ve Španělsku mohou řidiči telefonovat pouze za použití hands free.

autor: evk
Spustit audio