Zapletal-Ouředníček a zajímavosti ze zákulisí

2. leden 2010

362 strojů odstartovalo včera večer z Buenos Aires do 32. ročníku Rallye Dakar. Na náměstí Republiky sledovaly program na startovní rampě statisíce diváků a v ulicích potom nejméně půl miliónu nadšených fanoušků. Závodníci ještě večer museli zvládnout třísetkilometrový přejezd do města Colon, odkud dnes startují do první měřené etapy do Cordoby. Právě na tuhle chvíli se celý konvoj po včerejším dlouhém přejezdu těšil.

Platí to i pro sedmou posádku posledního ročníku rallye Dakar v kategorii aut Zapletal-Ouředníček, která našemu reportérovi prozradila něco ze zákulisí své práce. Nejdřív se ovšem Miroslav Zapletal vrátil ke zmíněným nudným dakarským přejezdům.

"Není to tak zábavné jako rychlostní zkoušky. Na programu je mnoho dlouhých přejezdů, při kterých se snažíme trochu odpočívat - převlékneme si kombinézy, abychom se tolik nepotili, a oproti rychlostní zkoušce víc pijeme. Na druhou stranu si užíváme obrovskou diváckou kulisu, kterou v Evropě nebo jinde na světě nepotkáme," říká Miroslav Zapletal.

Musí Tomáš Ouředníček jako navigátor hlídat rychlost pilota Mirka Zapletala? Při některých přejezdech se nesmí překročit daná maximální rychlost.

"Ano, to je pravda. Na některých přejezdech, zpravidla to bývá při vjezdu do měst, je rychlost hlídána a její překročení znamená vysoké penalizace. Většinou je povolena 50kilometrová, ale někdy dokonce jen 30kilometrová rychlost. Na dlouhé trase někdy bývá únavné udržovat tak nízkou rychlost," popisuje Tomáš Ouředníček.

Během rychlostních zkoušek není moc času nazbyt, ale je vůbec šance si odskočit "na malou"?

"Snažíme se dodržovat pitný režim a přitom nepít příliš, protože bychom museli chodit často na záchod. Hlavně ráno nepijeme kávu nebo čaj. Když to na nás přijde, pochopitelně musíme zastavit. Dá se využít například přestávka k upuštění nebo dofouknutí vzduchu v pneumatikách," vysvětluje Miroslav Zapletal.

Tomáši, co všechno musí navigátor zvládat? Je toho hodně.

"Mám dva TripMastery, které mi ukazují ujetý počet kilometrů. Dále mám speciální ERTF GPS zařízení, neboli organizátorskou GPS jednotku. Není to běžná GPS navigace, která nás na trati přímo vede, ale pouze kontroluje naši polohu. Pokud neprojedeme všechny kontrolní body na trase, znamená to obrovskou penalizaci. Odpovědnost navigátora je tedy nezabloudit, řídit se RoadBookem, říkat pilotovi v dostatečném předstihu směr trati a hlavně hlídat, zda byly všechny skryté GPS body projety a nehrozí tak žádná penalizace" vyjmenovává Tomáš Ouředníček.

Jaké jsou vaše ambice na letošním ročníku? Minulý jste zakončili na skvělém sedmém místě.

"Jsme rozhodnuti dokázat, že loňské sedmé místo nebylo náhodné a že mezi špičku, kam jsme se dostali, opravdu patříme. Náš hlavní cíl je jednoduše neudělat ostudu," uzavírá Miroslav Zapletal.

autor: jař
Spustit audio