Randýsek přivolal vrtulník pro Plechatého

7. leden 2010

Na české jezdce se na rallye Dakar 2010 lepí smůla. V pěti etapách vypadlo už pět českých strojů. Posledním smolařem se včera stal čtyřkolkář Martin Plechatý, který byl jako dakarský nováček na velmi dobrém celkovém šestém místě. Při nepříjemné nehodě si však poranil rameno tak, že nemohl pokračovat, a čekal na pomoc.

Svému týmovému kolegovi pomohl motorkář Dušan Randýsek, který pomoc při posledním ročníku Dakaru také potřeboval, když si po pádu vážně zranil nohu. Našemu reportérovi Janu Říhovi popsal, jak to na místě vypadalo:

"Trošku mi to připomnělo situaci z minulého roku, kdy jsem zoufale mával rukama, těkal očima a nevěděl, co se se mnou děje. Martin byl v podobné situaci poprvé a bylo mi ho opravdu líto. Na Dakar se velmi těšil, v posledních etapách ho bavilo závodit a užíval si to. Bylo vidět, že se mu nechce odstupovat, ale bolest byla velká, a tak jsem zavolal vrtulník. Ten byl na místě obdivuhodně rychle, protože když jsem od Martina odjížděl, předával jsem ho vlastně do rukou doktorů."

Tyto situace jsou pořadateli dobře popsané v pravidlech závodu a jezdci musí postupovat podle daných předpisů. Jak to tedy na místě nehody probíhá?

"Musíme zavolat pomoc a říct fakta - číslo závodníka, jeho pozici včetně kilometru a popis jeho zranění. Pořadatelé potom pomáhajícímu závodníkovi nabranou ztrátu odepíší. Jinak Martin po nehodě čekal, až k němu dojedu, protože jeho angličtina není nejlepší a já jsem v tu chvíli byl jen deset minut za ním."

Po pěti závodních dnech vám patří průběžné 43. místo. Jak jste zatím s průběhem závodu spokojený?

"Přiznám se, že jsem nevěděl, jak si vedu v průběžných výsledcích. V tak silné konkurenci je to milé překvapení, protože jedu na sériovém motocyklu. V maratónské kategorii bych se mohl celkově umístit do první pětky."

Jak jede motorka? Vidím, že není v úplně stoprocentním stavu.

"Pátá etapa byla velmi náročná a téměř každá sebemenší ztráta koncentrace znamenala pád. Já mám na kontě naštěstí jen jeden, ale zase stál zato. Odehrálo se to ve chvíli, kdy nás začala předjíždět auta. Takové předjíždění jsem vlastně nikdy nezažil, nebyl jsem na něj zvyklý a ve chvíli, kdy mě předjel jeden z vozů, jsem včas nezastavil a spadnul do 1,5metrového srázu vymletého vodou. Pilot vozu už to nezvládl ubrzdit, narazil předkem do protější stěny koryta a rozbil čelní sklo. Mně se naštěstí nic nestalo, motorku jsem postavil, zkontroloval vodu a olej a 'letěl' dál."

Teď vás asi čeká celonoční oprava.

"Já si tu teď zřejmě kleknu a začnu se modlit k našim dvěma mechanikům, aby sebrali poslední síly a trochu mi s opravou pomohli. Za normálních okolností by to pro mě znamenalo konec závodu," říká s úsměvem na tváři Dušan Randýsek.

autor: jař
Spustit audio