Macík tipuje příští Dakar v Africe

17. leden 2010

Přestože na startu 32. ročníku rallye Dakar stálo pět tatrovek, do cíle nedojela ani jedna. Úspěch v Jižní Americe měla jiná česká značka, pod kterou se už paradoxně nákladní auta nevyrábí. Liaz Martina Macíka dorazil po devíti tisících kilometrech Argentinou a Chile do Buenos Aires v tvrdé konkurenci kategorie kamiónů na skvělém čtvrtém místě.

Vyplatilo se tak systematické zlepšování vozu většího ze dvou českých týmů KM Racing, za který jeli letošní Dakar také dva čeští motorkáři a dva jezdci na čtyřkolkách. Martin Macík v rozhovoru reportéra Jana Říhy svůj úspěch bere hlavně jako týmovou práci.

"Pro mě a celý tým je to obrovský úspěch. Cesta, na kterou jsme se vydali s naším systémem, se vyplácí. Auto se samozřejmě neustále vyvíjí - tohle je už jeho třetí generace. Je zřejmé, že jsme liazku posunuli zase o trochu dopředu, protože je i po dojetí Dakaru ve výborném stavu a mohla by pokračovat dál," říká Martin Macík a pokračuje:

"Rallye Dakar je stále náročnější a je vidět, že technika, jak se říká, dostává hrozně zabrat. Je nutné říct, že letošní dobrý výsledek není zásluhou jednotlivce, protože bez týmového zázemí by se nám ho nepodařilo dosáhnout."

Třináctá etapa byla pro váš tým smolná, protože na trati zůstala stát vaše asistenční liazka s díly, které jste potřebovali jak na vaši liazku, tak na motorku Dušana Randýska. Jak to nakonec dopadlo?

"Naštěstí zafungovala vzájemná pomoc a do bivaku se nám podařilo dostat jak nové motory pro motorky, tak nové pakny pro 'lízu'. Kluci tedy mohli vyměnit motory a my jsme dali dohromady kompletně celé auto. V závěrečné etapě jsme zajeli třetí nejlepší čas, což není špatné. Nakonec jsme se jako tým sebrali a zvládli závod dokončit. Do příštích ročníků víme, co máme zlepšit."

Jaký byl ve vašich očích nejhorší moment na letošní rallye?

"Bylo to asi před třemi nebo čtyřmi dny, kdy se jela 200kilometrová rychlostní zkouška. Přibližně po 30 kilometrech jsem vlastní chybou zavinil defekt levého zadního kola a potom jsme navíc zabloudili. Stálo nás to celkem 40 minut ztráty a to je ve 200 kilometrech příliš mnoho. To byl asi náš nejčernější den. Jinak v průběhu závodu se pár chybiček objevilo, ale díky našemu autu a skvělé posádce se nám je podařilo překonat."

V liazce s vámi jede velmi zkušený šedesátiletý navigátor Josef Kalina, který je velmi klidný člověk. Platí to i při navigaci?

"Pepa je stejně klidný člověk jak v soukromém životě, tak při navigaci. Známe se už mnoho let a během tří sezón se nám spolu podařilo objet celý svět - byli jsme v Číně, Asii, Jižní Americe, Evropě a všude jsme závodili. Zatím se nám daří zlepšovat výkony. Do budoucna máme ještě spoustu nápadů, co dělat v souvislosti se závoděním, ale není reálné, abychom seděli v jedné posádce do 70 let."

Očekává se oznámení pořadatelů o konání příštího ročníku rallye Dakar. Máte za sebou dva jihoamerické Dakary. Chtěl byste jet i třetí?

"Do Jižní Ameriky bych se už vracet nechtěl. Přijde mi, že své možnosti svým způsobem vyčerpala. Afrika měla ve spojení s Dakarem vždy své kouzlo a podle mého názoru se z marketingového hlediska budou pořadatelé snažit uspořádat příští Dakar v Africe. Na 99 procent jsem přesvědčen, že příští rok bude rallye Dakar v Africe," uzavírá Martin Macík.

autor: jař
Spustit audio