Plechatý chtěl Macháčkovi pomoct, ale nemohl
Jedenáctá etapa rallye Dakar v Jižní Americe přinesla smůlu pětinásobnému vítězi tohoto závodu na čtyřkolce Josefu Macháčkovi. Prasklá zadní osa na 110. kilometru měřeného úseku ho připravila o celkovou třetí příčku i účast v závodě, který měl v tu chvíli na programu už jen tři závěrečné etapy. Machus, jak mu všichni na Dakaru říkají, dokonce zůstal dlouho do noci na trati, protože se vezl na takzvaném „zametacím“ sběrném voze, který sváží do bivaku odpadlé závodníky.
Náš reportér v konvoji Jan Říha si proto k rozhovoru vzal jeho parťáka Martina Plechatého, který se svou čtyřkolkou také vypadl kvůli neopravitelné závadě na trati, ale už v šesté etapě. A dozvěděl se zajímavé věci. „Stejně jako v mém případě je to jedna ze závad, které nelze opravit. Když praskne zadní osa, která drží zadní kolo, tak to upadne. Na třech kolech se dá s velkými obtížemi ujet třeba dvacet kilometrů, ale Pepa měl před sebou ještě spoustu kilometrů v náročném terénu a to by byl holý nesmysl. Jediným řešením by byla pomoc asistence přímo na trati,“ vysvětluje Martin Plechatý.
Přestože jste ze soutěže vypadl, projíždíte si v okolí bivaku terén na čtyřkolce a paradoxně jste nebyl od Josefa Macháčka daleko. Možná kdybyste tuto informaci věděl, mohl jste mu pomoct. „Bohužel je to tak. V týmu zavládl chaos, přidala se k tomu ještě špatná komunikace mezi jednotlivými vozy. Celá věc se neřešila až do chvíle, kdy jsem se vrátil do bivaku a zjistil jsem, že Pepu potkaly takové komplikace. Kdyby mi to někdo dal vědět, tak v tu chvíli jsem byl asi třicet kilometrů od místa, kde Pepa stál, takže jsem k němu mohl dojet a půjčit mu osu z mé čtyřkolky, čímž by závadu dočasně opravil. Ovšem to se nestalo.“
Argentinci, kteří na rallye Dakar jasně dominují, ukázali to už na minulém ročníku, mají na trati, řekněme, skrytou pomoc přímo od místních fanoušků. „Nechci tu teď polemizovat o tom, že je to zakázaná pomoc. Dakar je velmi náročná soutěž a každá pomoc na trati je vítána, ať už je v podobě tekutin, náhradních dílů nebo benzínu. Argentinští jezdci mají trochu odlišný systém servisu a doprovodu asistenčními pickupy. Na kontrolních bodech umístěných v rychlostních zkouškách na jezdce čekají servisní vozy a snaží se je podpořit jak psychicky, protože to je v těchto náročných podmínkách často potřeba, tak i po technické stránce, pokud by se jim na jejich stroji něco porouchalo,“ říká Martin Plechatý.
Pozn.: Jakákoliv asistence poskytnutá někým jiným než od závodníka jedoucího v soutěži je v rychlostní zkoušce zakázána a vede k přímé diskvalifikaci a případnému postihu dalších členů týmu. V tomto směru je řád rallye Dakar naprosto nekompromisní, takže pomoc od Martina Plechatého by stejně byla proti pravidlům.