Tatrovák Martinec teď fandí Lopraisově tatře
Na startu 33. ročníku rallye Dakar stály čtyři tatry. Teď už je jasné, že do cíle dojede maximálně jedna. Doufejme, že se to opravdu stane, protože Aleš Loprais včera poskočil po druhém etapovém vítězství v hodnocení kamiónů na druhé místo za Kabirova z ruského týmu Kamaz. Ztrácí na něj pouhých šestnáct minut.
Čest značky Tatra od šesté etapy nehájí Jaromír Martinec ve voze řízeném Brazilcem Andrém De Azevedem.O jejich vyřazení rozhodl jediný okamžik při sjezdu z duny. „Na 25. kilometru rychlostní zkoušky přišel úsek s písečnými dunami. Za jedním malým horizontem jsme bohužel vyjeli z ideální stopy, sjeli jsme ze svahu a narazili do protější duny. Při tom jsme poškodili řízení i přední nápravu,“ popisuje Jaromír Martinec.
Proč se vám nepodařilo opravit závadu přímo na místě? „Tyč řízení prolomila posilovač řízení, takže s minimální možností korigovat směr jízdy a s maximálním vypětím sil jsme se vraceli zpět do bivaku – překonání vzdálenosti 14 kilometrů nám trvalo sedm hodin.“
Pro letošní ročník dakarského závodu jste jistě měli stanoveny jiné cíle. „Závod se pro nás nevyvíjel zrovna špatně a vypadalo to, že bychom se mohli držet kolem pátého místa. Ovšem samozřejmě jsme stále jeli s obrovským respektem, protože Dakar je velice zrádný a stačí jedna chyba a jste venku. I teď v Antofagastě bychom k tomu přistupovali stejně, jenže už bohužel v soutěži nepokračujeme.“
Teď si můžeme všichni společně přát, aby poslední tatra pokračovala ve skvělých výsledcích, kterých dosáhla v předešlých dvou etapách. Mohl by to být opět návrat značky Tatra na výsluní rallye Dakar. „Všichni budeme držet Alešovi palce, aby se mu i nadále dařilo prohánět ruské kamazy a aby se nakonec postavil na stupně vítězů.“
Váš tým ani tým Aleše Lopraise nemá ve srovnání s ruskými kamazy tak velké zázemí, a přesto dokáže zajíždět dobré výsledky. To je pro tatrovku jistě skvělá vizitka. „Dostávám mnoho otázek, proč už nejsou tatrovky na výslunní jako v předchozích letech. Jenže potom se stačí rozhlédnout v bivaku a vidíte, že je tu šest závodních kamiónů značky Kamaz, další čtyři obrovské asistence a zázemí týmu je úplně někde jinde. Proti tomu se opravdu těžko bojuje.“
První polovinu rallye Dakar jste absolvovali i v minulém ročníku. Byla ta letošní těžší? „Tratě v první polovině soutěže nebyly zrovna vhodné pro kamióny. Jelo se hodně rychle a často se muselo ostře na brzdy, takže jsme každý den kontrolovali brzdy a měnili obložení. Teprve až v okolí Iquiqe, Antofagasty a Copiapa se etapy víc blíží typickému Dakaru. Do této chvíle to vypadalo spíš jako soutěž WRC,“ popisuje Jaromír Martinec.