8. etapa: Dakar opět zavítal do Atacamy

9. leden 2012

Na startu osmé etapy z Copiapa do Antofagasty měli závodníci za sebou už 4563 kilometrů, včetně 1632 ujetých v rychlostních zkouškách. To je slušná porce. Jenže ještě přibližně 3800 kilometrů mají před sebou. Závod je tedy stále otevřen.

„Dakar má za sebou den volna, jezdci a piloti jsou trochu odpočatí, tak jim hned nadělíme pořádný špek,“ řekli si asi pořadatelé, když připravovali trasu, a vymysleli 477 kilometrů dlouhý speciál. „Jeden z nejdelších na letošním ročníku? A k tomu ještě 245 kilometrů spojovačky? Skvělý,“ zajásalo ironicky startovní pole a vydalo se opět rozbít svoje opravené stroje.

Motorky

Prozatímní lídr Cyril Despres na KTM měl na startu osmé rychlostní zkoušky téměř osmiminutový náskok před svým týmovým kolegou Marcem Comou (mimochodem oba vyhráli Dakar už třikrát). Jenže netrvalo dlouho a náskok byl pryč. Despres totiž uvízl v bahně hned po 11 kilometrech dnešního speciálu a na prvním kontrolním bodě ztrácel už 12 minut.

Dnešní trať pouští Atacama byla však velmi rychlá a tak velká ztráta se dala dohnat jen těžko. Despres naopak ještě nějaký čas ztratil a nakonec byl v cíli s víc než 17minutovým mankem na prvního jezdce. Tím nebyl nikdo jiný než Marc Coma a díky tomu se dostal do čela průběžné klasifikace motorek. Před druhým Despresem má náskok 9,5 minuty.

Třetí celkově je stále Portugalec Rodrigues na yamaze, kterému dnes patřilo páté místo. Musel se sklonit před výborným výkonem slovenského motorkáře Štefana Svitka, který byl čtvrtý jen devět minut za vítězem. Celkově se tak posunul už na sedmou pozici. Třetí dojel Španěl Barreda Bort na husqvarně.

Americký motorkář Embro a jeho památka na pád

Jan Veselý tradičně dojel až ve druhé padesátce startovního pole. Dnes mu patřilo 79. místo se ztrátou –1:44:37. Celkově je 72.

Pro domácí fanoušky byla dnešní zpráva o odstoupení jejich největšího favorita Francisca „Chaleca“ Lopeze ze závodu jistě jako nasypaná sůl do otevřené rány. Kromě Desprese a Comy byl jediný, kdo dokázal vyhrát etapu, hned tu úvodní.

Osudnou se mu však stala sedmá etapa, ve které si při pádu poranil pravé koleno. Přestože etapu v bolestech dokončil a měl pak den volna na regeneraci, nestačilo to a kvůli bolesti musel odstoupit. V závodě nepokračují ani další favorité na dobrá umístění jako například Frans Verhoeven nebo Jakub Przygonski.

Čtyřkolky

Osmou etapu vyhrál Argentinec Marcos Patronelli s těsným náskokem 38 sekund před svým starším bratrem Alejandrem. Třetí dojel jejich krajan Tomas Maffei s téměř desetiminutovou ztrátou. Všichni jedou na stroji značky Yamaha Raptor 700.

Profil tratě 8. rychlostní zkoušky

Čtvrtý dnes dojel chilský jezdec Casale a pátý Uruguayec La Fuente, který první dvě etapy vyhrál.

Průběžným lídrem kategorie čtyřkolek zůstává nadále Alejandro Patronelli s víc než hodinovým náskokem na Maffeie. Třetí je Marcos Patronelli.

Auta

V kategorii automobilů stále bojují mohutné hummery proti střízlivějším „minískům“. Na prvním místě byl po první polovině letošního ročníku legendární Stephane Peterhansel s vozem Mini All 4 Racing, který držel náskok téměř 11,5 minuty před svým týmovým kolegou Holowczycem.

Třetí Robby Gordon ztrácel na Peterhansela 13 minut, ale jeho hummer je hladový po skalpu vedoucího Francouze a chtěl etapové vítězství, aby mohl zmenšit ztrátu. Dnešní typ trati mu náležitě vyhovoval, protože hummery jsou na vysokou rychlost stavěné a dokážou „letět přes dvě stě“.

Hummer H3 Nassera Al-Attiyaha

Úvod 477kilometrové rychlostní zkoušky patřil hummeru Robbyho Gordona, který byl ještě po 120 kilometrech nejrychlejším vozem na trati. Jenže potom se dostaly do tempa vozy Mini Naniho Romy, Peterhansela i Holowczyce a Gordon jel čtvrtý se ztrátou čtyř minut.

Američan to však nevzdal, „zatnul ostruhy do hummerových slabin“ a vydal se na stíhací jízdu. Nakonec mu chybělo jen pět sekund, aby osmou etapu vyhrál. Rychlejší byl jen Nani Roma s vozem Mini. Krysztof Holowczyc dojel třetí, Peterhansel čtvrtý a páté místo obsadil Al-Attiyah s druhým hummerem.

Hummer Robbyho Gordona tedy mohl být spokojen, protože se mu podařilo to, po čem na začátku etapy tak toužil. Bohužel stejné pocity asi neměl hummer pilotovaný Al-Attiyahem, protože ten musel zastavit kvůli zatím nespecifikovaným technickým problémům na 17. a potom znovu na 64. kilometru měřeného úseku a musel dohánět téměř 19minutovou ztrátu. Nakonec byl pomalejší jen o osm minut.

Celkové vedení uhájil Peterhansel jedoucí za tým X-Raid, ale vzhledem k tomu, že dnes byl pomalejší než Gordon o zhruba 5,5 minuty, jeho náskok se snížil na 7,5 minuty. Gordon se navíc posunul na druhé místo, ale jen o 12 sekund za ním je Holowczyc. Čtvrtý je Roma a pátý De Villiers s Toyotou Hilux – přestože je tento vůz stále ještě ve vývoji, vede si zatím dobře.

Kamióny

Skvělý výkon předvedl v dnešní etapě Aleš Loprais. Do poloviny měřeného úseku se držel na druhém místě za Ardavichusem, který byl ale jen o dvě minuty rychlejší. Ardavichus však mezi pátým a šestým kontrolním bodem ztratil deset minut a spadl na páté místo. Zřejmě ho potkal defekt.

Atypické kamióny vedou kategorii kamiónů – Iveco Powerstar Nizozemce De Rooye a Tatra Jamal Aleše Lopraise

Loprais se tedy posunul na první místo a uháněl vstříc cíli v Antofagastě. Tatra Jamal se vypořádala s nástrahami tratě na výbornou, a Loprais tak etapu nakonec vyhrál s 1,5minutovým náskokem před De Rooyem.

Třetí byl Miki Biason s ivecem, čtvrtý Ardavichus s kamazem a pátý Stacey v dalším ivecu s přibližně 16,5minutovou ztrátou. Díky tomu si Loprais upevnil své celkové druhé místo a na třetího Staceyho má půlhodinový náskok. Nizozemec De Rooy zůstává lídrem kategorie kamiónů, ale náskok se ztenčil na 15,5 minuty. Stejně jako Lopraisova tatra i jeho Iveco Powerstar je ve skvělé kondici a pyšně si nosí svůj atypický čumák.

Popis trasy 9. etapy z Antofagasty do Iquique:
Dvoudílná etapa nasměruje soutěžící dál na sever jihoamerického kontinentu mezi oceány a hory. Tentokrát budou na pořadu dne dva měřené úseky v různorodé krajině rozdělené přejezdem s časovou neutralizací. Na začátku dne závodníci projedou kaňony a dostanou se na cesty bez kamení, na kterých se ponoří do jemného písku fesh-fesh.

Druhá část měřeného úseku prověří orientační smysl navigátorů, ale i pilotů, kteří budou muset dělat rychlá rozhodnutí v neznámé krajině a přitom sledovat a hledat povinné průjezdní body. Odměnou za dobrou práci jim pak bude úchvatný, dlouhý a prudký sjezd do města Iquique, po kterém se dostanou na břeh Pacifiku. Podobně tomu bylo v ročníku 2010.

Copiapó – Antofagasta (722 km / RZ 477 km)

Motocykly:
1. Coma (Šp./KTM) 5:03:52, 2. Faria (Portug./KTM) –7:00, 3. Rodrigues (Portug./Yamaha) –7:10, ...77. Veselý (ČR/Yamaha) –1:44:37.

Průběžné pořadí:
1. Coma 23:24:18, 2. Despres (Fr./KTM) –1:26, 3. Rodrigues –49:01, ...73. Veselý –10:21:25.

Čtyřkolky:
1. M. Patronelli 6:14:07, 2. A. Patronelli –38, 3. Maffei (všichni Arg./Yamaha) –9:50.

Průběžné pořadí:
1. A. Patronelli 28:43:03, 2. Maffei –1:08:05, 3. M. Patronelli –1:20:57.

Automobily:
1. Roma, Perin (Šp., Fr./Mini) 4:25:44, 2. Gordon, Campbell (USA/Hummer) –5, 3. Holowczyc, Fortin (Pol., Belg./Mini) –2:04.

Průběžné pořadí:
1. Peterhansel, Cottret (Fr./Mini) 20:04:15, 2. Gordon, Campbell –7:36, 3. Holowczyc, Fortin –7:48.

Kamióny:
1. Loprais (ČR/Tatra) 5:07:17, 2. De Rooy (Niz./Iveco) –1:31, 3. Biasion (It./Iveco) –12:20, ...11. Valtr (ČR/Liaz) –51:24, 13. Kolomý –54:46, 30. Vrátný (oba ČR/Tatra) –1:49:32.

Průběžné pořadí:
1. De Rooy 23:14:03, 2. Loprais –15:39, 3. Stacey (Niz./Iveco) –48:06, ...10. Kolomý –3:12:12, 20. Vrátný –8:48:42, 23. Valtr –10:49:53.

autor: onj
Spustit audio