Aleš Loprais: v kabině je až 60 °C, přesto nepijeme
Představte si, že byste byli pět hodin v kabině auta rozpálené na více než padesát stupňů, a přesto byste skoro vůbec nepili. To všechno proto, aby se vám nechtělo na záchod. Právě tak to praktikuje nejen posádka tatry Aleše Lopraise na rallye Dakar. Nic na tom nezměnil ani fakt, že první tři etapy provázelo extrémně horké počasí.
„Opravdu je tu strašné vedro. Dalo se to sice čekat, ale místy jsme byli vysokými teplotami až zaskočeni, protože jsme dokonce museli na chvíli chladit motor. Jel jsem proto s lehkou nohou na plynu, protože hrozilo přehřátí motoru. Věřím, že tak vysoké teploty už nebudou, protože nesvědčí nám ani autu,“ popisuje Aleš Loprais v rozhovoru s reportérem Janem Říhou přímo na rallye Dakar.
Jako novinka pro letošní ročník rallye Dakar je přítomnost fyzioterapeuta ve tvém týmu. Jak ti to pomáhá?
„Po letošním vítězství na dakarské sérii v Rusku bych to bez fyzioterapeuta nezvládl. Už tam nám pomáhal jeden kamarád a říkal, že z kamiónu lezu jako pavouk. Velké týmy mají s sebou fyzioterapeuty, které jsou pro dobrý výsledek nutností, ale je to samozřejmě poměrně nákladné.“
Když zamíříme do zákulisí dakarské rallye, jak jsi spokojen s bivaky po stránce sociálního vybavení? Dá se dobře starat o svoji hygienu?
„Organizace rallye šla hodně nahoru. Francouzské pořadatele musím pochválit, protože každý rok vidím nějakou novinku, která nám usnadní a zpříjemní život v bivaku. Po stránce komfortu se to sice nedá srovnat se zázemím například u závodního okruhu, ale dá se to skousnout. Na druhou stranu se zase jezdí rychleji, technika dostává víc zabrat, pracuje se dlouho do rána, a proto nezbývá moc času ani na spánek a někdy ani na hygienu. Všechno má své klady a zápory, ale my se snažíme přizpůsobit, protože tu chceme vydržet co nejdéle.“
Na co se nejvíc těšíš před příjezdem do bivaku?
„Nejvíc se těším na kluky z týmu a potom na osvěžující vychlazený sladký nápoj, o jídlo zase až tak nejde. V kabině je chvílemi až 60 °C, ale snažíme se pít co nejméně, abychom nemuseli zastavovat na malou. Jsme tedy trochu dehydrovaní, ale musíme se udržovat v takové kondici, abychom za volantem neodpadli.“
Proč nemáte v kabině zapnutou klimatizaci? Byl by pokles výkonu tak znatelný?
„Ano, pokles výkonu je hlavní důvod. Snažíme se využívat každé koňské síly, takže například ani zbytečně nesvítíme dálkovými světly, ale zapínáme je až ve chvíli, kdy se chystáme předjíždět pomalejší stroj. Zároveň se však obáváme toho, abychom nenastydli, protože časté střídání teplot mezi 18 a 45 °C by organizmus asi nezvládl,“ vysvětluje Aleš Loprais.