Jan Veselý: dostat se do závodního tempa chvíli trvá
34. ročník rallye Dakar ještě ani pořádně nezačal a už se v bivaku stála minuta ticha ze jeho první oběť. Těžkou nehodu při první etapě z Mar del Plata do Santa Rosy měl dva kilometry před cílem měřeného úseku osmatřicetiletý argentinský motorkář Jorge Boero.
Přestože byl u něj byl vrtulník s lékaři do pěti minut, při transportu do nemocnice Argentinec vážným zraněním podlehl. Pochopitelně že se spekuluje, co za pádem mohlo být. Náš reportér si o tom povídal s jediným českým motorkářem na Dakaru 2012 Janem Veselým, který si onen nebezpečný úsek dobře pamatoval.
„Trať úvodní etapy byla pekelně rychlá a z celkových 57 kilometrů se asi 50 dalo jet s plynem na doraz. Na konci měřeného úseku byly i desetikilometrové rovinky, kde se dalo jet až 160kilometrovou rychlostí,“ popsal Jan Veselý v rozhovoru s reportérem Janem Říhou přímo na rallye Dakar.
„Když se dívám do roadbooku na osudný úsek trati, tak na 55. kilometru je naznačeno zúžení trati a u toho jeden vykřičník. Tam se to pravděpodobně stalo. Je mi to velice líto.“
Plně se koncentrovat na jízdu hned od prvních kilometrů rallye je asi těžké, když si uvědomím, že ke konci roku už na motorce nesedíte, ale spíš dokončujete přípravy na rallye.
„Je potřeba si zvyknout na motorku a zautomatizovat reakce. Po svátcích je samozřejmě člověk trochu zlenivělý, a proto je potřeba v úvodu závodu krotit závodnické choutky a ambice, aby nenastal podobný problém.“
Viděl jsi něco na trati, když jsi inkriminovaným úsekem projížděl?
„Já jsme startoval před Argentincem, protože měl vyšší startovní číslo. Místo bylo nebezpečné kvůli kombinaci vysoké rychlosti, písčitého a prašného povrchu a vyjetých kolejí. V takovéto rychlosti stačí například drobné kopnutí od hrbolu nebo špatné přenesení váhy a může se stát nehoda.“
Jak vypadají povinnosti motorkáře a následující program po dojezdu do bivaku?
„Nejdřív dostanete roadbook s tratí, který je potřeba připravit a zanést do něj změny. Každý den nějaké jsou, někdy i několik stran. Potom se jdete najíst. Dále je na programu údržba motorky – tedy přezout gumy, vyměnit olej a opravit závady. Potom se rozbalí stan, připraví se oblečení na druhý den a pak už jen do sprchy a spát,“ popisuje Jan Veselý.