1. etapa: Dakar se pomalu rozehřívá
Slavný pouštní maratón a jeho už 35. pokračování je tu. Pořadatelé připravili pro letošní ročník podobnou porci kilometrů jako pro ten loňský, tedy kolem 8,5 tisíce km, a dnes z nich závodníci ukousli jen malé sousto, pouhých 263 km. Byla to taková zahřívací etapa.
Na start letošního ročníku bylo oficiálně puštěno 449 vozidel – 183 motorek, 38 čtyřkolek, 153 aut a 75 kamiónů, což je o šest strojů víc než v roce minulém. To dokládá, jak je rallye Dakar stále prestižním podnikem, jehož úspěšné dokončení je pro mnohé životním snem a výzvou.
Startovalo se v hlavním městě Peru, v Limě, kde se zároveň konal závěrečný slavnostní ceremoniál minulého ročníku, a závodníci se vydali podél pobřeží na jih. Směr Pisco. Prvních 250 kilometrů byla spojovačka k měřenému úseku, takže se závodníci a jejich stroje mohli dostat na tu správnou provozní teplotu. Proti času se jelo jen zbylých 13 kilometrů.
Motorky
Jako první vyjely na trať tradičně motorky v pořadí od nejvyššího startovního čísla k nejnižšímu. To veze na svém stroji značky KTM obhájce loňského prvenství Francouz Cyril Despres. Jeho týmový kolega a zároveň největší rival Španěl Marc Coma do letošního ročníku bohužel nenastoupil, protože se po zranění ještě necítí být fit.
Stále tu však je dost favoritů, kteří budou Despresovi zatápět. Jedním z nich bude jistě chilský jezdec Francisco Lopez, který jede také na KTM a dnešní zahajovací etapu vyhrál. Mimochodem i loni bylo jeho kořistí vítězství hned v úvodní etapě. Vzhledem ke krátké rychlostní zkoušce byly odstupy v cíli minimální, takže druhé místo obsadila yamaha Holanďana Verhoevena jen s pětisekundovou ztrátou.
Třetí dojel Chilan Pablo Quintanilla s hondou. Tým Honda se vrátil zpátky na Dakar a chystá se urvat si svůj kousek slávy. Pěkný výčet značek na prvních čtyřech místech doplní ještě kawasaki a za jejími řidítky opět chilský jezdec – Patricio Cabrera. Vypadá to, že domácí závodníci jsou nabuzeni hned od začátku a hnáni davy přihlížejících fanoušků vpřed dobrým umístěním. Přejeme jim, ať jim to dlouho vydrží.
V první dvacítce dojel zkušený slovenský motorkář Štefan Svitko, který loni skončil celkově na fantastickém pátém místě. Úspěch to je o to větší, že dokázal držet krok s největší světovou špičkou pouze s podporou malého týmu.
V poli kategorie motorek na letošním 35. Dakaru vlají dvě české vlajky. První pomyslnou dovezl do cíle David Pabiška z týmu KM Racing na stroji WRT 450 F Yamaha se startovním číslem 65. Se ztrátou bezmála 10,5 minuty dojel až na 84. místě, tak doufejme, že to byl jen opatrný start a následující umístění budou už jen na vyšších příčkách. Mimochodem David Pabiška se po loňské přestávce, kdy si vyzkoušel absolvovat Dakar v kabině závodního kamiónu, opět vrátil do sedla motorky.
Druhý z Čechů, Jan Veselý z Czech Dakar týmu na stejném stroji, se ještě vešel do první stovky. Skončil na 98. místě se ztrátou 12:15. Je to jeho už čtvrtý Dakar v Jižní Americe a všechny tři předchozí ročníky úspěšně dokončil. Je to tedy taková „česká jistota v cíli“.
Čtyřkolky
Tato kategorie bude pro české fanoušky Dakaru asi velkým zklamáním, protože v ní nebudou moct držet palce úspěšnému dakarskému jezdci a jejímu několikanásobnému vítězi Josefu Macháčkovi. Ten už opustil sedlo čtyřkolky a stále připravuje svoji speciální závodní buginu.
První tedy dojel domácí jezdec Flores Seminario na Yamaze Raptor 700, druhý Sebastian Hussein ze Spojených arabských emirátů na Hondě TRX 700 XX a třetí Argentinec Marcos Patronelli opět na yamaze. Ten loni dojel druhý za svým bratrem Alejandrem, který prvenství dokázal obhájit. Letos se však na start nepostavil.
Auta
V této nejprestižnější kategorii je pro letošní 35. ročník zaděláno na opravdu zajímavou podívanou, protože o titul se tu bude prát hned několik silných týmů. Prvním z nich je „mini tým“, který bude mít v poli celkem šest aut Mini All 4 Racing. Za volantem jednoho z nich sedí obhájce loňského vítězství a nejúspěšnější jezdec historie rallye Dakar Francouz Stéphane Peterhansel.
Dalšími týmy, který myslí na přední umístění, jsou Imperial Toyota s vítězem ročníku 2009 Jihoafričanem Ginielem de Villiersem a Toyota Overdrive s Argentincem Alverezem, který loni skončil celkově šestý. Jejich pickupy Toyota Hilux se ukazují jako velmi konkurenceschopné.
Horkým favoritem pro celkové prvenství je tým Qatar Red Bull zkušeného pilota Nassera Al-Attiyaha, vítěze rallye Dakar 2011 tenkrát v týmu VW Motorsport, který si za svého týmového kolegu vybral nikoho menšího než „El Matadora“ Carlose Sainze, vítěze ročníku 2010. Oba pojedou ve speciálních závodních buginách s pohonem předních kol, které jim stavěl Demon Jefferies, odborník na rallye Baja.
Do celkového pořadí bude chtít mluvit i tým SMG, který vyslal do závodu také své závodní speciály Buggy SMG. Jednu z nich pilotuje bývalý extrémní lyžař Guerlain Chicherit. A samozřejmě nesmíme zapomenout na Robbyho Gordona, kterému na Dakaru neřekne nikdo jiný jinak než bouřlivák, a jeho křiklavě oranžový hummer. Ten však na trati první rychlostní zkoušky ztratil spoustu času, protože několikrát zapadl. Do cíle dojel se ztrátou přes deset minut až na 137. místě.
První rychlostní zkoušku zvládl projet nejrychleji Carlos Sainz s buggy, o šest sekund pomalejší byl Alvarez s toyotou a o další dvě Chicherit s SMG. Dvacátý Carlos Sousa s vozem Haval Great Wall ztrácí minutu, což jen dokazuje, jak je kategorie aut zatím vyrovnaná.
Kamióny
Bezpochyby nejsledovanější kategorií z pohledu českých fanoušků bude opět ta kamiónů. České barvy v ní mají nejsilnější zastoupení, celkem šest ostrých strojů – tři tatry a tři liazky. Navíc díky spojení týmů KM Racing a Czech Dakar si Češi řekli mezi soupeři o větší pozornost, protože mají v poli celkem pět ostrých strojů a tvoří silnou konkurenci.
Aleš Loprais, který však jede pod vlajkou Loprais Tatra týmu, dojel třetí a na holandské duo Stacey, de Rooy na ivecu ztrácí 9, respektive 25 sekund. Další český kamión v pořadí je osmá tatra Martina Kolomého, který zdolal loňský Dakar na skvělém sedmém místě. Po první etapě ztrácí minutu.
Druhou desítku otevírá Jaroslav Valtr s liazkou se ztrátou něco málo přes minutu a z 20. místa ji uzavírá Tomáš Vrátný se třetí tatrou ve startovním poli (-2:07). 24. místo patří liazce Marka Spáčila (-2:36) a posledním Čechem, který protnul cíl první etapy, byl Vlastimil Vildman se svojí liazkou. Jeho ztráta byla 4 minuty a 15 sekund.
Nikoho z českých účastníků tedy na trati nepotkaly žádné komplikace a mohou směle pokračovat vstříc náročným jihoamerickým pískům. Zítra na ně čeká divácky atraktivní etapa, která se jede v okolí Pisca. Budou to písečné duny a úmorné vedro.