7. etapa: smrt na Dakaru. Náročná cesta do Salta pro francouzského motorkáře ani nezačala

12. leden 2013

Stoupání konvoje vzhůru do And je zatěžkávací zkouškou především pro motocyklisty. Jeden z nich, Thomas Bourgin z Francie, ji bohužel nemohl ani podstoupit. Srazil se s protijedoucím policejním autem při cestě na start etapy. Ostatní závodníci však na trať nastoupit museli. Mezi městy Calamo a Salto museli jezdci závodit v nadmořské výšce od 4 do 3,4 tisíce metrů. Mimořádně se dařilo Martinovi Kolomému, který se se svou tatrou posunul už na třetí místo průběžného pořadí, a ještě lépe na trati 7. etapy zajel Aleš Loprais.

Ještě než se vůbec mohl francouzský motocyklista Thomas Bourgin postavit na start, potkala jej tragická nehoda. V 8 hodin a 23 minut tamního času se pětadvacetiletý Francouz, který ve slavné soutěži debutoval a figuroval po čtvrteční šesté etapě na 68. místě průběžného pořadí, srazil při cestě na start na chilské straně And s protijedoucím policejním autem.

Přesné příčiny smrti Thomase Bourgina jsou stále předmětem vyšetřování. Zdravotnický tým Dakaru, který byl na místo nehody vyslán, mohl jen potvrdit jezdcovu smrt, pravděpodobně okamžitou.

Thomas Bourgin tak nemohl nastoupit ani na start etapy, která byla pro motorkáře mimořádně náročná. Při cestě z Calama do Salta dlouhé 635 kilometrů se jezdci dostali do nadmořské výšky 4.975 metrů, ve které se nachází nejvýše položený argentinský horský průsmyk.

218 kilometrů dlouhá pak byla měřená část etapy a závodníci se během ní pohybovali v nadmořské výšce od 4 do 3,4 tisíce metrů. I když se stroje potýkaly s nedostatkem výkonu zapříčiněným vysokou nadmořskou výškou a řidším vzduchem, průměrná rychlost vedoucích jezdců o dost převyšovala 100 km/h.

Příprava motorkářského roadbooku na druhý den

Zejména pro motorkáře to byla zkouška ohněm, protože průměrné teploty v tomto ročním období a v těchto nadmořských výškách se pohybují kolem 15 stupňů. Důležitá tak byla výdrž a odhodlání.

Motorky

Přestože v průběžném pořadí nadále vede Francouz Olivier Pain na yamaze a za ním následuje Chilan Francesko Lopez na KTM, dnes se oba museli sklonit před americkým jezdcem Kurtem Castellim. Ten s časem 01:51:31 jel o minutu a 23 sekund rychleji než oba vedoucí jezdci průběžného pořadí a etapu vyhrál.

V pořadí třetí David Casteu z Francie skončil v etapě na 8. místě s téměř minutovým náskokem před slovenským jezdcem Štefanem Svitkem. Ten se pohybuje v průběžném pořadí na 7. pozici.

Čtyřkolky

Argentinec Marcos Patronelli, který suverénně vede v průběžném pořadí, skončil stejně jako v 6. etapě druhý. O vítězství na domácí půdě ho připravil opět jezdec z Chile. Titul vítěze etapy si vybojoval Sebastián Palma s časem 02:25:06. Do cíle tak dojel o 34 sekund dříve jak Patronelli a 38 sekund před Jihoafričanem Sarelem Van Biljonem.

Vítěz 6. etapy Chilan Ignacio Casale dojel se svou yamahou na 4. místě a stále se tak drží na druhé pozici průběžného pořadí. Na Patronelliho však ztrácí už hodinu a čtvrt. S téměř dvouhodinovou ztrátou na vedoucího Argentince si stále drží třetí místo v průběžném pořadí Polák Rafal Sonik.

Interiér Chicheritovy Buggy SMG

Auta

Celkové vedení si upevnil vítězstvím v 7. etapě Francouz Stéphane Peterhansel. S časem 01:47:27 byl v cíli o 39 vteřin rychleji než jeho krajan Gurleain Chicherit. Na třetím místě se v etapě umístil Američan Robby Gordon s hummerem, který tak může jen litovat chyb, kterých se dopustil ve 4. etapě.

Stéphanu Peterhanselovi se v závodě podařilo zvýšit svůj náskok na druhého jezdce v průběžném pořadí Nassera Al-Attiyaha z Kataru na 3 minuty a 14 vteřin. Navzdory tomu, že turbomotory výrazně ztrácí na výkonu s přibývající nadmořskou výškou, se především v posledních 90 kilometrech etapy podařilo francouzskému závodníkovi se svým mini od svých pronásledovatelů o další vteřiny poodskočit.

Kamióny

Vedoucí místo si upevnil i lídr kategorie kamiónů. Nizozemec Gerard de Rooy zvítězil i v 7. etapě. Do cíle dojel o minutu a devět vteřin rychleji než Aleš Loprais se svou Princeznou.

Zatímco Aleš Loprais byl s časem a výsledkem spokojený, protože podle jeho slov tatře vyhovují spíš písčité a obtížnější terény než rychlostní tratě, Gerard de Rooy nadšením nezářil. Dost času prý ztratil kvůli čtyřkolkám.

„Ty hloupé čtyřkolky mě nenechaly, abych je předjel. Dlouhou dobu jsem na ně přitom tlačil, přesto mně neuhnuly. V rychlých částech tratě mě samozřejmě předjedou, ale v těch obtížnějších jsou čtyřkolky prostě příliš pomalé,“ rozčiloval se nizozemský vítěz 7. etapy.

Martin Kolomý před dakarským startem

V průběžném pořadí de Rooy vede před druhým Nikolaevem o 22 minut. Na třetí místo se posunul Martin Kolomý, který v 7. etapě dojel šestý. Na vedoucího Nizozemce v průběžném pořadí ztrácí skoro tři čtvrtě hodiny a na záda mu dýchají ruské kamazy.

Další z českých jezdců Tomáš Vrátný se po pěkném 14. místě v 7. etapě posunul se svou tatrou na celkovou 19. pozici. Polepšil si i Vlastimil Vildman se svou liazkou, která sice v etapě dojela těsně za Vrátného tatrou, ale v průběžném pořadí se pohybuje na 14. místě.

Trasa 8. etapy ze Salta do Tucumánu:
Nadále se jede Andami. Závodníky čekají na cestě za Salta do města San Miguel de Tucumán pořádná převýšení. Klesat budou do hlubokých údolí a pak zase stoupat do ostrých svahů.

Aby se dostali až k západním svahům And, budou se muset jezdci vypořádat také s proměnlivým terénem. Jezdit se bude na štěrkovitém i měkkém povrchu. Zatímco kamióny čeká závodní trať 150kilometrového sešupu do andských údolí v oblasti Salta, motorky a auta budou závodit na téměř 500 kilometrech mezi Saltem a Tucumánem.

autor: mjp
Spustit audio