Vildmanův liaz na Dakaru nabourali
Hned dva české kamióny při šesté etapě rallye Dakar měly nehodu. Liaz Marka Spáčila přišel o přední sklo po nárazu do kamiónu, který prudce zabrzdil za horizontem. Další liazka to schytala z boku přímo na písečné duně. Za jejím volantem byl Vlastimil Vildman, který se na svého soupeře nemohl zlobit.
V bivaku v chilské Calamě panuje písečná bouře. S Vlastimilem Vildmanem jsme se proto před ní schovali do auta.
Vy jste byl v šesté etapě jedním z účastníků nehody, kdy jste na duně najednou dostal, jak se říká, ránu. Co se stalo?
„Přejížděli jsme jednu nebezpečnou dunu, kdy se auto začalo nebezpečně naklápět a začalo nás to táhnout doprava. Musel jsem to proto strhnout zpátky, ale v tu chvíli tam právě projížděl nizozemský jezdec Elfrink v mercedesu. Paradoxem je, že zrovna on mě před dvěma lety jednou tahal z bahna, takže na něj moc nemohu nadávat.
Asi to byla víc jeho chyba, než moje, protože já jsem s tím nemohl moc dělat. Naboural mě do boku, měl trochu počkat. Naštěstí to odnesly jen plechy a etapu jsme bez problémů dokončili. Auto je tedy poničené, ale hlavně že jede a nám se nic nestalo,“ popisuje Vildman.
Dakar a jízda v dunách, to je klasika. Prozraďte nám, jak se jezdí v dunách? Jaká platí pravidla, když nevidím za horizont?
„Musíte prostě na horizontu přibrzdit a podívat se dolů, jestli tam není nějaké auto. Když tam opravdu je nějaký problém, tak většinou je to nějakým způsobem signalizováno – například na horizontu někdo stojí a mává nebo ve voze pípá signalizace.
Někdy lze překážka objet, jindy se musí počkat, až se odtamtud odstraní, ale nemůžete to pustit rovnou dolů. Duny jsou hodně náročné a vždy jsem se jich bál, ale letos mi naopak pomáhají a jízdou v nich získáváme. Také jsme pro to letos udělali mnoho – odjeli jsme spoustu tréniků v dunách. Mám v nich teď mnohem větší jistotu a dá se říct, že se na ně i těším. Trochu nepříjemné je, že to v nich moc neubíhá.“
Jak si vedou brzdy při sjezdu z dun?
„Docela to jde. Písek je těžký, takže když přibrzdíte, auto relativně zastaví. Na velkých dunách ale nesmíte moc brzdit, tady se to musí spíš pustit a někdy dokonce i trochu rozjet, aby se auto někam nesmýklo. Často je to nahraně.
Například tak zkušený jezdec jako je Nizozemec Hans Stacey se může skutálet dolů z duny, jak předvedl v dnešní zkoušce. K dunám mám prostě respekt a netvrdím, že se mi tam nemůže nic stát,“ uzavírá Vildman.