Dakar 1985: Paris - Alger - Dakar

15. listopad 2007

Z historického hlediska je pro nás tento ročník ročníkem prvním. Poprvé se totiž na start pod záštitou Motokovu postavily dva nákladní automobily LIAZ. V souvislosti s uskutečněním premiéry našich vozidel musíme vzpomenout ředitele podniku LIAZ Viktora Koreckého. Myšlenkou účasti na některé z náročných soutěží nákladních vozů se zabýval delší dobu. Bohužel se tohoto startu nedožil, protože zahynul při autonehodě.

Během krátké doby se vytvořila skupina nadšenců, která pod vedením Ing. Radka Fencla a Ing. Zdeňka Kováře začala mnohdy po večerech a ve volném čase stavět dvojici kamionů LIAZ 100.55 D 4x4 pro tuto náročnou rallye. Prostřednictvím francouzského dovozce našich nákladních automobilů firmy M.A.M. Strager získal LIAZ do týmu Alaina Gallanda. Jeho zkušenosti z předchozích startů byly cenné zejména v první fázi přípravy, a to jak v organizačních záležitostech, tak při stavbě vozidel.

Posádku automobilu se startovním číslem 626 tvořila trojice Galland, Brzobohatý, Ing. Kovář, s číslem 627 startovala posádka Moskal, Joklík, Ing. Fencl. Soutěž odstartovala prologem v Cergy - Pontoise. K nemalému překvapení odborníků a novinářů si již tady vedly oba vozy velmi dobře a dosáhly ve své kategorii 5. a 6. nejlepším časem. Po plavbě přes Středozemní moře začalo pravé africké drama.

První etapy v Alžírsku byly velmi náročné a staly se doslova trhací zkouškou vozidel. LIAZům se bohužel nevyhnuly drobné problémy. Oběma se několikrát ohnuly spojovací tyče řízení a po opakovaném vyrovnávání je musely posádky vyměnit za náhradní. Hned v první etapě se takto zdržela Moskalova posádka natolik, že v cíli dostala patnáctihodinovou penalizaci za pozdní příjezd. Následující den byla takto postižena i druhá posádka. Ohnuly se i náhradní spojovací tyče a posádky je musely vyztužit. Moskalova posádka přivařila kus trubky vyříznuté z horní části ochranného rámu, druhá posádka použila na zpevnění montážní páky. Začala se však pomalu projevovat Gallandova psychická labilita, násobená pravděpodobně i únavou. Řídil totiž stále sám a nechtěl za volantem střídat.

V etapě do In Amguelu se objevila banální závada - v motoru se uvolnilo spojovací potrubí mezi turbodmychadlem a chladičem stlačeného vzduchu. Galland odmítl pokračovat s odůvodněním, že vozy nejsou dobře připravené a do Dakaru nikdy nedojedou. Zbývající členové posádky ho tedy odvezli na start etapy a jeli dál sami. Museli však již jen mimo soutěž. Prořídlé startovní pole zatím čekala další náročná zkouška v poušti Tenere. V etapě do Dirkou patřila Moskalova posádka mezi nejrychlejší, ale krátce před cílem zapadl LIAZ až po nápravy. Naši vyprošťovali vůz dlouhé hodiny, a pak měli ještě potíže se spuštěním motoru. Navigační přístroje totiž předtím stačily vyčerpat z akumulátoru značnou část elektrické energie.

V cíli je čekala další penalizace. V Dirkou byl hromadný start všech účastníků a LIAZ hájil čtvrtou pozici velmi dlouho. Před ním jel pouze favorizovaný DAF De Rooye, Groinův Mercedes a další kamion DAF. Pak ale přišlo menší zabloudění a při návratu na výjezdu z pouště LIAZ znovu zapadl. Platil tak nováčkovskou daň. Další krušné chvíle přišly v Mauretánii, kde na jezdce čekal těžký kamenitý a písčitý terén. Pořadím v klasifikaci nákladních vozů zamíchaly ještě v závěru soutěže stromy hustě lemující cesty v Senegalu. Velké kamiony se pod ně prostě a jednoduše nevešly. LIAZ měl se stromy také potíže, ale díky mohutnému vnějšímu ochrannému rámu projel bez většího poškození kabiny.

Poslední rychlostní zkouška byla již jen příjemnou projížďkou po mořské pláži. V cíli obsadil LIAZ Moskalovy posádky velmi hodnotné 13. místo v klasifikaci kamionů. Obdivuhodné je, že zatímco soupeři odpadávali se zničenými podvozky nebo motory, LIAZy měly větší potíže snad pouze se zmíněnými spojovacími tyčemi. Zbývající členové druhé posádky dokázali s druhým vozem dojet do Dakaru také, bohužel pouze mimo klasifikaci. Při své cestě navíc pomohli mnohým dalším účastníkům v nouzi a získali tak uznání celého startovního pole včetně organizátorů.

7. Rallye Paris - Alger - Dakar 1.1.1985 - 22.1.1985

Délka: 14 000 km

Počet startujících: 550
Moto: 135, 16 side-car
Auto: 337
Truck: 55
Asistence: 25

V tomto roce se poprvé rallye zúčastnila česká posádka kamionu ve složení: Jiří Moskal/Jaroslav Joklík/ Radek Fencl (Liaz), Alain Gallanda/Zdeněk Kovář/Josef Brzobohatý ( Liaz)

Trasa: Paris - Alger, Alger - El Golea, El Golea - In Salah, In Salah - In Amguel, In Amguel - Tamanrasset, Tamanrasset - Iferouane, Iferouane - Agadez, Agadez - Dirkou, Dirkou - Agadez, Agadez - Gao, Gao - Tombouctou, Tombouctou - Nema, Nema - Tichit, Tichit - Kiffa, Kiffa - Kayes, Kayes - Kedougou, Kedougou - Toubacounda, Toubacounda - Dakar

Státy: Francie, Alžír, Niger, Mali, Mauretánie, Guinea, Senegal

V cíli: 146 účastníků
Moto: 25
Auto: 101
Truck: 20

Pořadí:
Moto: 1. Rahier G. (BMW),
2. Olivier J.C. (Yamaha),
3. Picco F. (Yamaha)

Auto: 1. Zaniroli/Da Silva (Mitsubishi),
2. Cowan/Syer (Mitsubishi),
3. Fougerouse/Jacquemar (Toyota)

Truck: 1.Capito/Capito (Mercedes),
2. De Rooy/De Saulieu (Daf),
3. Strohmann/Capito (Mercedes),
13. Fencl/Moskal (Liaz)

autor: Vierka Kaštanová
Spustit audio