Dakar 2000: Paris-Dakar-Cairo

14. listopad 2007

V tomto ročníku se opět dojíždělo do cíle jinam, než do Dakaru. Tentokrát byl cíl maratonu pod egyptskými pyramidami. V roce 150. výročí své existence vyslala Tatra na trať známého motoristického maratonu své reprezentanty. Tovární tým tvoří i v tomto roce dva automobily.

V prvním voze T 815 4x4 startovala posádka Loprais, Stachura, Gillar (407), ve druhém kamionu T 815 4x4 HAS jela posádka Sklenovský, Kořený, Ing. Kalina (414). Nezbytnou technickou pomoc zajišťovali dva mechanici Petr Hamerla a Martin Kahánek. Informační, organizační a manažerské povinnosti byly po dobrých zkušenostech svěřeny společnosti Duo Milana Lopraise z Frenštátu pod Radhoštěm. S kamionem Tatra se na start postavil stejně jako v loňském roce BR LUBRAX LETKA TEAM. Ve voze Tatra 815 4x4 HAS startovala posádka Ing. Tomeček, de Azevedo, Ing. Vodák (408).

V kategorii automobilů jela posádka Bílek, Dostál na vzhledově i technicky velmi zajímavém voze Dodge RAM 4x4 (394). Bohaté zastoupení jsme měli rovněž v kategorii motocyklů. Na stroji Honda XR 400 startoval Ivo Kaštan (104), na motocyklu KTM 660 jel Oldřich Bražina (193) a na čtyřkolce Yamaha se na start postavil opět Josef Macháček (201).

V prvních etapách trápil účastníky hustý porost. Velký problém to byl hlavně pro kamiony. Pořadatelé asi nepředpokládali, že tudy pojedou také obrovské nákladní vozy. Výsledkem byly výrazné stopy na kabinách i nástavbách kamionů. Husté větve doslova likvidovaly okna i karoserie vozidel a zpětná zrcátka byla k nepotřebě - v mnoha případech přestala totiž existovat. U vozu Sklenovského posádky se nakonec zasklívaly levé zadní dveře plechem. Lopraisova posádka zůstala věrna své taktice, šetřila vůz, neriskovala a čekala na náročné pouštní etapy. Tomečkova posádka byla ochotna riskovat a hned v úvodu soutěže se pohybovala v popředí klasifikace. V cíli šesté etapy v Niamey však na všechny čekala velmi nepříjemná zpráva.

Vzhledem k nebezpečí útoku teroristických skupin byla soutěž přerušena. Pořadatelé museli improvizovat a řešením dané situace byl nakonec letecký most z Niamey do Sabhy. Náročnost dalších etap po přerušení nebyla dána obtížností terénu. Jednalo se v pravém slova smyslu o rychlostní sprint, takže dominantním znakem byla právě rychlost. Kamiony běžně překračovaly průměrnou rychlost 100 km/h a začaly se projevovat problémy se spotřebou. Schylovalo se k obrovské bitvě mezi vozy Kamaz a Tatra.

Nedalo se taktizovat a soutěž se stala bojem o vteřiny. Rozhodující bitva nastala v posledních etapách. Skvěle si vedla Lopraisova posádka, která dvakrát po sobě vyhrála etapu. Dávku smůly si však vybrala na dosud druhém místě jedoucí Tomečkova posádka. Zradil je šroub páky řízení. V závěru tak nastala velmi zajímavá situace - do poslední rychlostní zkoušky kolem pyramid v Gize nastupovala tato posádka na třetí pozici s náskokem pouhých devíti vteřin. Tento náskok se však před Kabirovovou posádkou na voze Kamaz nepodařilo udržet a Tomečkova posádka nakonec tedy obsadila v cíli soutěže čtvrté místo.

Lopraisova Tatra po skvělém výkonu obsadila konečné druhé místo a Sklenovského posádka dojela do cíle soutěže na šestém místě klasifikace kamionů. Naše posádka na voze Dodge si ze začátku rallye vedla dobře a jela bez vážnějších problémů. Jenže ve čtvrté etapě došlo u jejich vozu k protržení vzduchového filtru a k následnému proniknutí velkého množství prachu do motoru. Smutný osud této posádky se završil tím, že musela zanechat auto v Africe.

Motocyklisté se v tomto ročníku nepotýkali s vážnými problémy. Oldřich Bražina dorazil při své premiéře do cíle na celkově 47. místě, Ivo Kaštan obsadil v cíli 29. místo a Josef Macháček na čtyřkolce Yamaha dojel do cíle mezi motocyklisty na 67. místě a zvítězil ve své kategorii.

autor: Vierka Kaštanová
Spustit audio