Za dítě v cyklovozíku dostanete pokutu
Jak vyjet na výlet na kole s celou rodinou? V poslední době se to řeší velmi jednoduše, přestože máte i malé děti. Za své kolo připojíte buď malý vozík, do kterého dítě posadíte, nebo za něj připojíte dětské kolo pevnou tyčí. V posledních dnech se však objevily informace, že se to nesmí.
Vozíky za kolo jsou stále populárnější, a to i přes relativně vysokou cenu – kvalitní se prodávají mezi 10 až 15 tisíci korunami. Prodejci nás přesvědčují, že je vše v pořádku a že s nimi můžeme jezdit kdekoliv, ale zákon o silničním provozu jasně stanoví podmínky pro použití přívěsného vozíku v paragrafu 58. Podle tohoto výkladu ministerstva dopravy zákon neumožňuje v takovém vozíku přepravu osob.
„Doposud se na ministerstvu dopravy nenašel nikdo, kdo by do provozu pustil zařízení, které není bezpečné pro převoz dětí. Pustit je bez pravidel do provozu, který v České republice je, by asi byla nezodpovědnost,“ konstatuje Jakub Ptačinský.
Přitom ministerstvo rozhoduje o tom, co a za jakých technických podmínek smí na pozemní komunikace vyjet. „Máme mantinely na to, abychom takové vozidlo schválili pro provoz na pozemních komunikacích. Zatím tu bylo pevné stanovisko, že současné konstrukce a parametry takového zařízení neodpovídají tomu, co si představujeme pod pojmem bezpečný transport.“
Přitom v okolních zemích je takovýto způsob přepravy dětí nejen běžný, ale také legální. „Na západ od našich hranic, prakticky ve většině vyspělých států, vozíky nebo jiné úpravy umožňující přepravu osob jsou povoleny s dílčími odchylkami, kterými může být věk 15 nebo 18 let. Rakousko i Německo tuto přepravu osob umožňují, na Slovensku bude tento způsob přepravy legálně ošetřen od 1. září a Polsko tuto úpravu připravuje nejpozději do příštího roku,“ konstatuje Tomáš Cach, koordinátor rozvoje cyklodopravy.
Stanovení pravidel hry pro používání cyklovozíků se proto chystá i u nás. „Při ministerstvu dopravy funguje cyklokomise, která navrhuje různé změny. Ty by se měly týkat právě i přepravy osob v přívěsných vozících. Poslední návrhy jsou ze začátku minulého týdne a hovoří o tom, že hledáme kompromis, jak vozíky pustit na cyklotrasy a silnice nejnižších tříd, aby nemusely jezdit jen po uzavřených cyklostezkách,“ pokračuje Jakub Ptačinský.
V současné době je možné s cyklovozíky pro děti legálně jezdit jenom mimo pozemní komunikace, tedy mimo silnice, ale třeba i mimo polní a lesní cesty, které jsou komunikacemi účelovými. I na těch totiž můžeme dostat pokutu.
„Stanovisko ministerstva dopravy máme a bude dáno k seznámení policistům. Záležet bude na individuálním posouzení celkového problému ze strany policisty v návaznosti na jeho správní uvážení. Přestupek lze však vyřešit i blokově až do výše dvou tisíc korun,“ varuje šéf dopravní policie Leoš Tržil.
Ještě horší situace by mohla nastat ve chvíli, kdy bychom s kolem s takovým vozíkem způsobili nehodu. Použili bychom totiž vozidlo, které nesmí do provozu, a proto by pojišťovny mohly vypovědět plnění jakékoliv pojistky. To by pak záleželo na konkrétním případu, ale hrozí riziko, že veškerou případnou škodu zaplatíme z vlastní kapsy.
Nejdřív až v příštím roce bychom se mohli dočkat, že tento tolik diskutovaný způsob přepravy bude legální. Zákon pak také samozřejmě stanoví podmínky homologace a podmínky používání cyklovozíků.