Staré letní pneu už nepoužívejte
Rozdíl mezi jarem a podzimem je pro motoristu prakticky nulový. Vždy to znamená připravit auto na blížící se motoristickou sezónu, takže hlavně přezout zimní kozačky za letní střevíce. Motorista to však má na rozdíl od žen jednodušší. Pneumatiky jsou vždy černé a kulaté, a tak kromě hezkého vzorku je potřeba znát jen správnou velikost.
Základní otázka před přezouváním na letní zní: budou mi ještě stačit staré, nebo už mám koupit nové? Základem je zákonem stanovená minimální výše 1,6 milimetru. Takže pneumatiky, které mají dva milimetry, nemá cenu nasazovat. Ovšem ani o milimetr vyšší dezén není bezpečný.
„U letních pneumatik se doporučuje minimální hloubka dezénu tři milimetry, a to především z důvodu chování na vodě. Nižší vzorek než tři milimetry už spolehlivě neodvádí vodu a nemá očekávané vlastnosti na mokré vozovce,“ upozorňuje Milan Hybš z Nokian Tyres.
Letní pneumatika by tedy měla mít před sezónou alespoň čtyři milimetry. Pod tuto hloubku se riziko aquaplaningu dramaticky zvyšuje a bezpečná rychlost na vodě výrazně snižuje. Tam, kde na nové pneumatice můžeme jet stovkou, to na takto ojeté bude třeba jen 60 km/h.
„Pokud mám správně nastavený podvozek, pneumatika je sjeta rovnoměrně, takže bych měl v kraji i uprostřed dezénu naměřit stejnou hodnotu. Když nenaměřím, je třeba nechat zkontrolovat v servisu podvozek, hlavně geometrii kol, aby pneumatiky vydržely co nejdéle,“ říká Hybš.
Tak to bychom měli vzorek, jeho hloubku a případně i míru ojetí pneumatiky. Pak je tady ještě jejich stáří. Dnešní pneumatiky vydrží bez problémů při slušném zaházení i 40 tisíc kilometrů, což někteří nenajedou ani za deset let. Jenže to je kámen úrazu.
„Nedávno jsme měli velmi zajímavého zákazníka, který přijel kvůli přezutí kol. Pneumatiky měly sice 90procentní vzorek, ale byly devět let staré a částečně zpuchřelé, takže jsme zákazníkovi rozmluvili, aby je použil, protože ztratily své vlastnosti,“ popsal mechanik v jednom pražském pneuservisu poměrně běžnou situaci.
Pneumatika má svoji životnost, tak nekupujte starou
Na stáří pneumatik bychom si měli dát pozor už při jejich koupi. Zdánlivě levné pneumatiky na internetu totiž často pocházejí právě ze zemí na západ od našich hranic, kde se rádi zbavují starých pneumatik pod cenou.
Pneumatiku bychom také měli zkontrolovat, zda se na ní přes zimu neobjevil následek například nešetrně trefené díry. „Pokud se na bočnici pneumatiky objeví boule nebo nerovnost, je to signál ke kontrole. Většinou jde o mechanické poškození, které vede k její výměně, protože by stejně za chvíli, jak se říká, bouchla,“ vysvětluje Hybš.
V neposlední řadě si mnozí kladou otázku: vyvažovat, nebo nevyvažovat? „Vzhledem k tomu, v jakém stavu jsou vozovky, uvědomte si, že v průběhu půl roku projedete milióny děr a nerovností, je potřeba kola vyvážit. Jestliže by nebyla vyvážena, promítne se to i do volantu, který se bude v určitých rychlostech chvět.
Pokud by bylo nevyvážení drobnějšího rázu a nebylo by cítit ve volantu, přesto budou vibrace procházet všemi podvozkovými skupinami – poškodíte ložiska, tlumiče, čepy, řízení a budete muset platit za opravy,“ varuje Robert Červený ze stejnojmenného pneuservisu.
Vyvažovat by se mělo vždy od začátku. To znamená sundat stará závaží a potom vyvážit pomocí nových. Na každé straně by mělo být jen jedno.