Zimní pneu nemají rády vysoké teploty
Ještě před pár lety byl problém přesvědčit řidiče, že v zimě jsou pro bezpečné jezdění nejlepší zimní pneumatiky. Teď i díky zákonům to už většina motoristů vnímá jako samozřejmost a naopak nastává opačný extrém – mnohá auta mají i v létě zimní pneumatiky. Jenže podle odborníků to také není v pořádku.
Dnes už nikoho nepřekvapí, že většina výrobků má své přesné určení. Ať jde třeba o čisticí prostředek anebo sportovní boty. Prodavač se bude ptát, jestli chcete umýt koupelnu, nebo podlahu, jestli hrajete tenis, nebo basketbal.
Naprosto stejné je to u zimních a letních pneumatik. První jsou konstruovány pro teploty pod 7 °C, zatímco letní bez problémů zvládnou i čtyřicítky. Je potřeba si uvědomit, že základem pneumatiky je pryž, přesněji gumová směs, která citlivě reaguje na teplotu. Jak zdůrazňuje majitel pneuservisů Pavel Procházka, vysoké teploty nejsou pro zimní pneumatiky vhodné. „Vadí jim prudké brzdění z vysokých rychlostí a také prudká změna směru jízdy.“
To znamená, že se rychleji opotřebují, ale především v kritických situacích auto nepodrží tak jako pneumatiky letní. A to díky vyššímu počtu lamel, kterými jsou zimní kola charakteristická. Prodlužuje se i brzdná dráha. Oficiálně se sice zimní pneumatiky v letních podmínkách netestují, ale leccos mohou napovědět testy celoročních pneumatik. Ty se v posledních letech svým složením více blíží zimním kolům.
„Provedli jsme zkoušky na suché vozovce při 15 °C a 30 °C a ukázalo se, že směsi celoročních pneumatik jsou měkčí. Brzdná dráha při 30 °C byla výrazně delší, což naznačuje, jak může dopadnout jízda se zimní pneumatikou v létě za vysokých teplot – v podmínkách, na které vůbec není stavěna, se směs začne chovat jinak. Nejen že se pneumatiky rychle opotřebují, ale bezpečnost provozu je na nich menší,“ říká Václav Beneš z časopisu dTest.
U druhého auta je lepší celoroční provoz na zimních
Přesto odborníci připouštějí, že za určitých podmínek je možné použít zimní pneumatiky i po skončení zimy. Prvním případem je situace, kdy chceme kola takzvaně dojet, protože jsou na hraně čtyř- až pětileté životnosti nebo mají už jen čtyřmilimetrový vzorek, takže na další zimu by nebyly vhodné.
„Pneumatika se může dojet, ale ne až do extrému. Vysoké teploty totiž nejsou pro zimní pneumatiku vhodné, takže pokud je venku stabilně 15 °C, dá se na nich jezdit. Nad touto hranicí bych už zimní pneu nepoužíval a prostě je vyhodil,“ nekompromisně říká Jan Petrů z PneuVulkan na adresu dosluhujících zimních pneumatik vozidel, se kterými se jezdí často a na delší vzdálenosti.
Pokud však máte doma druhé auto jen na popojíždění s dětmi do školy či na nákupy, dvě sady kol se nevyplatí. „U těchto vozů bych neměnil sezónní obutí, ale používal bych pouze zimní pneumatiky. Za čtyři roky, kdy končí životnost pneumatik, je totiž takovýto vůz ojede a potom se opět zakoupí nové zimní,“ doporučuje Procházka.
Ovšem v létě je potřeba myslet na to, že jedu na zimních kolech, která jsou hlučnější než letní a zvyšují spotřebu.