Nízká pořizovací cena pneu ještě nemusí znamenat dobrou koupi
Počasí minulého víkendu možná předsvědčilo i málo jezdící řidiče, že zimní pneumatiky jsou v zimě docela dobrá věc. Teď si říkají, že by nějaké levné i koupili. Kde? Například na internetu, v bazaru nebo hypermarketu. Takový nákup však má i svá úskalí.
Prakticky nejrizikovější variantou je nákup už použitých pneumatik. Zvlášť, když nevíme, jak s nimi zacházel předchozí majitel.
„Ojeté pneumatiky se většinou získávají ze zemí, kde už na nich řidiči nejsou ochotni jezdit – například z Německa, Rakouska nebo Francie. Dnes tvoří poměrně významnou část trhu, ale většina slušných firem s nimi neobchoduje. Obecně se tento typ pneumatik nedoporučuje, protože jsou ojeté, a přestože mohou vypadat na první pohled dobře, z našeho pohledu jsou nebezpečné a nevhodné,“ přibližuje Petr Nešpor z pneuservisu Garant.
Problém může být také ve skladování pneumatik. „Vzorek obvykle vypadá poměrně dobře a výška dezénu může být i šest milimetrů, ale pneumatika je buď stará, nebo pochybně skladována. Se starou pneumatikou se většinou nakládá jako s novou a často bývá přetěžována vlivem špatného skladování. Potom se může stát, že po namontování na auto zjistít, že je třeba ji opravit, protože je například proražená nebo má poškozenou konstrukci bočnice či jiné mechanické poškození. Tyto pneumatiky prostě jsou často závadné,“ varuje Nešpor.
Než ojetou kupte raději tu z Číny
Pak se původně výhodná cena za ojetou zimní pneumatiku může vyšplhat na částku rovnající se téměř novým kolům. Navíc, při výšce vzorku pět nebo šest milimetrů můžete prakticky za dva roky shánět novou, protože se sjede pod zákonem povolenou hranici čtyř milimetrů.
Výhodnější je proto nákup levných neznačkových nebo protektorovaných pneumatik, protože jsou prostě nové. Na druhou stranu třeba ty čínské v odborných testech končí většinou až na chvostu. Problematické mohou být protektory, na které většinou narazíte v hypermarketech. Měly by být jako protektorované označeny, ale bohužel ne vždy je to pravidlem.
„Problém protektorované pneumatiky je v tom, že původní pneumatika, na kterou je naprotektorovaný nový dezén, může být šest nebo i deset let stará. Ovšem v jakém stavu skutečně je, to nikdo neví. Uvnitř potom může dojít například k separaci určitých částí, a proto častým problémem těchto pneumatik bývá jejich vyvážení. Obecně se tento typ pneu moc nedoporučuje,“ říká Daniel Špírek z Pneuservisu Ostrava.
Protektory se mohou při přezouvání prodražit
Cena protektorů se výrazně neliší od nejlevnějších nových pneumatik. Navíc na některé typy aut se ani nedělají. Někdy se však protektor může i prodražit,
„Pokud se dávají protektory na litý disk, většinou se musí použít spousta samolepících zinkových závaží, která jsou však poměrně drahá, a kvůli tomu se cena za přezutí jednoho kola vyšplhá mnohem výš. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že bych na protektorech třeba 160kilometrovou rychlostí nikdy nejel a ani bych si je na své auto nikdy nedal,“ doporučuje Tomáš Bláha z Pneuservisu Sapa.
Při nákupu zimních pneumatik bychom měli dobře zvážit, kolik toho v jakém terénu najezdíme, jak dlouho by nám tedy měly vydržet a podle toho vybírat. Nejnižší cena za pneumatiku ještě neznamená, že nízké budou i provozní náklady.