Měření rychlosti na Jižní spojce: pozor, úseky jsou spojeny

14. leden 2013

Se začátkem bodového systému si města začala pořizovat kamerové systémy na automatické měření rychlosti v určitém úseku. Na rozdíl od Polska, kde uvažují o dvacetikilometrových úsecích, se u nás většinou měří rychlost jen na několika stech metrech. Najdou se však i výjimky.

V Praze se monitoruje rychlost ve dvoukilometrovém strahovském tunelu a také na Jižní spojce. Tam jsou pod kontrolou kamer dokonce téměř čtyři kilometry. Jenže řidiči to většinou nevědí.

Vtip je v tom, že oněch 3624 metrů je rozděleno do tří na sebe navazujících částí. „Původně se měřilo pouze v dílčích úsecích, ale potom v rámci vyhodnocování nehodovosti se připojil další úsek. Opravdu tedy může být dlouhý několik kilometrů,“ popisuje Ludvík Klema pověřený řízením městské policie, proč došlo ke spojení měřených úseků.

Společně jsme pak sedli do auta, abychom zjistili, jak k těmto úsekům přistupují řidiči. Na Jižní spojce, která má v každém směru tři pruhy, je rychlost omezená na 80 kilometrů v hodině. Už od Barrandovského mostu je ale jasné, že někteří řidiči jedou rychleji.

Zlom nastává ve chvíli, kdy protínají bílou čáru na silnici a vlevo zaregistrují kamery. Okamžitě všichni srovnají ručičky tachometru na 80 km/h a člověk si může vychutnat příjemnou plynulou jízdu, jenže to trvá jen zhruba 150 metrů.

Za Barrandovským mostem to nekončí

Další kamerový systém a druhá bílá čára je především pro řidiče v levém pruhu jasný pokyn: šlápni na plyn. Modrý fiat, zelená octavia, stříbrný mercedes a dokonce i dodávka mě předjíždí, přestože jedu nejvyšší povolenou rychlostí. Já však na rozdíl od těchto rychlejedoucích řidičů vím, že i tady se měří. Kamery končícího úseku jsou totiž zároveň začátkem nového měření.

„V některých úsecích jsou nájezdy a sjezdy, takže řidiči si možná nepřipouštějí, že by měřený úsek mohl pokračovat i nadále, a spoléhají na to, že končí nejbližším sjezdem nebo výjezdem,“ říká Klema.

Rychlost většinou překračují ti, kteří Jižní spojkou jen projíždějí. A tak když se po zhruba dvou kilometrech objeví další kamerový systém, nastává stejná situace: řidiči srovnávají rychlost na 80 km/h a viditelně měřeným úsekem projíždějí vzorově, aniž by tušili, že jejich jízda byla monitorována po celou dobu.

„Zejména na okraji metropole, na příjezdových komunikacích není žádným překvapením, že tu denně překročí rychlost tisíce řidičů. Na druhou stranu na jiných místech hovoříme i v těch nejfrekventovanějších obdobích jen o desítkách. To je zase velice pozitivní údaj,“ uzavírá Klema.

autor: evk
Spustit audio