Připravili jste auto na zimu?

19. listopad 2007

Ještě nikdy v historii nepřišla zima tak brzy, jako letos. Aby totiž i v nížinách ležel sníh od poloviny listopadu je věc u nás nevídaná, takže by se na první pohled mohlo zdát, že naše anketní otázka přichází s křížkem po funuse. Chtěli jste totiž vědět, jestli jste už připravili své auto na zimu, ale vzhledem k odpovědím, je zřejmé, že není tak úplně mimo.

Kompletní přípravu auta má už za sebou 53 procent hlasujících, zatímco dalších 34 procent řidičů zatím pouze přezulo na zimní pneumatiky. Zbývajících 13 procent lidí, kteří se zapojili do naší ankety, zatím neudělalo vůbec nic. Tak doufejme, že to ještě udělají, protože i ten, kdo nechce v zimě jezdit, by pro to měl něco udělat.

Jednoduše proto, aby na jaře zase bez problémů vyjel. Kdo chce uložit auto k zimnímu spánku, pak by podle Radka Pipka z Auto Jarov na to měl své auto připravit.

"Musím vědět, jaké mám kapaliny v chladícím systému a v ostřikovačích, určitě bych odpojil baterii, aby se samovybíjením nevybila do nuly, protože to pro ní může znamenat konec. Také bych doporučil nahustit pneumatiky, aby ty 3 měsíce vydržely, a odmontovat stěrače."

Zazimování auta má navíc ještě i tu výhodu, že pokud si uložíte registrační značku do depozita příslušného úřadu, nemusíte platit povinné ručení. Většina z nás ale auto potřebuje i v zimním období a naprosto správně používá zimní pneumatiky. Ostatně v naší anketě to udělalo téměř 90 procent lidí. A to je dobře, protože v zimě je správné obutí naprostou nezbytností.

"Na chladné vozovce máte zaručenu kratší brzdnou dráhu, přilnavost jak na suchém tak na mokrém povrchu, lepší odvod vody do stran. Letní pneumatika na tomto povrchu nic neudělá."

Slova Jana Petrů z Pneu Vulkán potvrzuje i nedávný test pneumatik, který prokázal, že letní pneumatika má na sněhu jen dvacetiprocentní účinnost. Zimní pneu je samozřejmě základ, a pokud řidič nejezdí se svým autem na pravidelné servisní prohlídky, pak by určitě před zimnou měl zkontrolovat stav svého vozidla.

"Osvětlení, naředění hustoty chladící kapaliny, kontrolu stěračů a ostřikovačů, ale stav brzd a podvozku by měl nechat odborníkům."

Samostatnou kapitolou je podle Michala Rokoše z Auto Štěpánek stav akumulátoru.

"Hlavně se musí zkontrolovat dobíjení, jestli není velký odběr proudu. Zaleží na tom, zda se s vozem jezdí hodně nebo málo, protože akumulátor se díky dlouhému stání vybíjí."

A pro jistotu vozit v autě kvalitní startovací kabely, protože těmi levnými totiž nemusíte nastartovat (pro dieselové motory jsou potřeba silnější kabely). Takovou zimní klasikou jsou rozmrazovače zámků, které by řidiči ale ani nemuseli potřebovat, protože stačí před zimou namazat zámek speciálním přípravkem a k jeho zamrznutí by nemělo dojít ani při větších mrazech. Co se ale může stát v nepromazaném zámku? Ptala jsem se Rada Pečenky z Auto Brejla.

"Kvůli vzdušné vlhkosti a námraze voda v zámku zamrzne, a to znemožní vsunutí klíče. V tu chvíli pomohou rozmrazovací přípravky, kterými se zámek postříká a po chvíli není po námraze ani památka."

Kromě těchto přípravných prací je dobré dát do kufru auta věci v zimě potřebné, i když třeba škrabku mnozí řidiči vozí v autě pořád. Hodit se může i baterka, deka a sněhové řetězy. Tu základní zimní výbavu shrnuje Michal Rokoš.

"Určitě by bylo dobré mít po ruce (v kabelce) rozmrazovač zámků, v autě mít startovací kabely, pytel s pískem pro případ, že bychom se dostali na led a potom samozřejmě škrabku, lopatku a smetáček."

autor: evk
Spustit audio