Spoříme s dieselem

8. únor 2008

Nafta stojí přibližně stejně jako benzín. Výhodou naftových motorů je ale jejich nižší spotřeba. S řadou aut s naftovým motorem lze bez problémů jezdit i pod 5 litrů na 100 kilometrů. To při velkém počtu najetých kilometrů může znamenat hodně ušetřených peněz, a to i když je auto jezdící na naftu zpravidla výrazně dražší než benzínové. Jezdit úsporně se ovšem musí umět. Zaměřili jsme se proto na ekonomickou jízdu s dieselem.

Logicky záleží na tom, kde jezdíme. Je obecně známo, že nejvyšší spotřeby dosahujeme při popojíždění ve městě.

"Při jízdě ve městě je nutné řadit včas, to znamená nevytáčet motor nad 2500 otáček, to je maximum," radí Zbyněk Sedlář z Autocora.

Jsou ale situace, které si o sešlápnutí plynu přímo říkají.

"Když se chystáte předjíždět, je lepší motor trochu vytočit, aby se vyčistil oxidační katalyzátor zařazený v systému. Pokud byste chtěli využít maximální výkon, tak je určitá hranice nastavená u všech motorů na hodnotu 3000 ot/min., kdy se odpojuje tzv. eger ventil, tedy recyklace spalin. Potom motor nasává čistý vzduch a jede lépe."

Mnozí si kladou otázku, zda například při jízdě z kopce vyřazovat nebo nevyřazovat.

"Dnes určitě nevyřazovat. Moderní systémy jsou uzpůsobené tak, že ve chvíli, kdy sundám nohu z plynu, nejde ani miligram paliva do spalovacího prostoru. To platí i u starých dieselových motorů."

A nešetřím jenom palivo.

"Navíc šetřím spojku, převodovku i brzdy. V žádném případě nevyřazovat a vůbec ne z kopce, to může i nebezpečné."

Najdou se i tací, kteří motor občas zhasínají.

"To je velice ošemetné. Když u moderních vozů vypnete motor, vyřadíte tím mnoho prvků, které jsou aktivně napojeny na pohon motoru - posilovač řízení, ABS, ESP, atd. To bych určitě nedělal."

Takže, za jízdy v žádném případě a jedině ve chvíli, kdy víme, že budeme stát několik minut, například před spuštěnými závorami.

autor: pgj
Spustit audio