Budoucnost dálnice D1
Tématem posledních dvou dnů je série nehod na dálnici D1 na Vysočině. Jak se nám podařilo zjistit, konečný součet je 189 nabouraných vozidel. Policie odhadem vyšetřuje celkem 97 nehod, předběžné vyšetřování a některé indicie nasvědčují tomu, že tou úplně první, která se stala, byla nehoda tří kamiónů na konci stoupacího pruhu, které se předjížděli na 100. kilometru dálnice směrem na Prahu. Budeme si ale muset počkat, zda to potvrdí vyšetřování.
V souvislosti se včerejším děním na brněnské D1 se naskýtá řada otázek: jak rychle po ní jezdíme? Nakolik je přetížená? A dočkáme se výstavby nové dálnice? Tady jsou odpovědi.
V roce 2006 ŘSD provedlo měření dodržování rychlosti.
"Byl to 4. leden. Tento den se vyznačoval hustým sněžením, takže by se dal přirovnat ke včerejšímu dni. Závěry jsou opravdu zajímavé, protože inkriminovaný den překročilo povolenou rychlost 80 km/h 72 procent kamionů. Co s týče maximálních rychlostí, máme tu údaj z rychlostní R35 u Olomouce, kde celých 90 aut překročilo neuvěřitelnou rychlost 200 km/h," konstatuje vedoucí úseku komunikace Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.
Asi není co dodat. Na dálnici D1 pak každý desátý jel rychleji než povolených 130 km/h. A nejde jen o rychlost, ale i o nedodržování bezpečné vzdálenosti.
"Celkem 26 procent vozidel projelo v menším odstupu než kritické 2 vteřiny. Připomínám, že ten den na dálnici sněžilo."
Dálnice je navíc přetížená.
"U Prahy je situace taková, že 24 hodin v obou směrech projede až 100 000 aut. Na dálnici je ale potřeba podívat se jako na celek, protože v nejhorším úseku, tedy přes Vysočinu, projede 37 000 aut a u Brna zhruba 50 000."
Jenom pro zajímavost, před 10 lety jezdila přes Vysočinu polovina vozidel. Čechy a Moravu spojuje jen jedna takováto spojnice, i proto se stále více mluví o druhé dálnici přes Hradec Králové - Olomouc.
"Minulý měsíc rozhodlo zastupitelstvo Pardubického kraje teprve o vedení trasy, což znamená, že jsme na začátku. Ředitelství silnic a dálnic čeká dlouhá cesta, která bude trvat roky, připravit tuto dálnici tak, abychom dosáhli stavebního povolení."
No, a vzhledem k naší legislativě si asi ještě hodně dlouho počkáme.