Zimní v létě i v zimě
Jaro je tu a v pneuservisech začínají mít práce nad hlavu. Teploty se dlouhodobě přehouply nad 7 stupňů celsia a to znamená jediné, přezouváme na letní pneumatiky. Možná si položíte otázky: A proč vlastně? Je to nutné? Co když budu i v létě jezdit na zimních? Co se stane? Na tyto a další otázky jsme pro vás hledali odpověď.
Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je dán hlavně směsí, z jaké je pneumatika vyrobena, ale to většina motoristů ví. Zimní je poněkud měkčí, aby měla lepší kontakt s vozovkou. Hlavním argumentem zastánců letních pneumatik je to, že se zimní pneu v létě více opotřebovává. A Pavel Procházka, odborník na pneumatiky, to potvrzuje.
"Zimní pneumatika se při vyšší teplotě a hlavně v létě mnohem víc opotřebovává, nicméně je to zhruba asi o 20%. Převedeno do praxe, pokud má zimní pneumatika životnost 50 000 km, tak vydrží zhruba 40 000 km."
Na druhou stranu, kdo jezdí málo nebo využívá auto hlavně jako nákupní tašku, ten se vůbec přezouváním na letní pneumatiky zabývat nemusí.
"Zimní pneumatiky v létě není vůbec špatná volba například pro vozy nižší střední třídy. Například rodina se dvěma vozy, kde je menší vůz využíván pro jízdu po městě a po nákupech a ujede většinou do 10 000 km ročně, tak u tohoto vozu bych nepřezouval letní a zimní pneumatiky, ale nechal bych pouze zimní."
To zní rozumně, co říkáte? Opět tady ale máme argumenty proti. Nezvyšuje se autu se zimními koly v létě spotřeba paliva?
"Samozřejmě, spotřeba je vyšší, ale vzhledem k tomu, že u menších vozů jsou pneumatiky užší a pokud tento vůz jezdí převážně po městě, kde je spotřeba obecně vyšší, tak to vyváží náklady na letní a zimní sadu pneumatik."
Nemusíme také myslet na přezouvání, které přeci jen není levná záležitost. Přezutí a vyvážení kol stojí od 500 až po 1 000 korun. Řidiči, kteří jezdí se zimními pneumatikami v létě, si občas stěžují na vyšší hlučnost.
"Hlučnost zimních pneumatik patří do dob dávno minulých. Dříve skutečně byly hlučnější, ale dnes se dá říct, že jsou dokonce tišší, než letní."
To, že zimní pneumatiky v létě mohou mít auta spíše menší a do města, potvrzuje i fakt, že zimní pneumatiky nemají v létě rády extrémní brždění.
"To je jediná věc, která zimním pneumatikám používaným v létě vadí. Vadí jim extrémní brždění z vysokých rychlostí a také extrémní změna směru jízdy."
Co se může stát? Příliš měkká a zahřátá pneumatika se po vozovce sklouzne a brzdná dráha je potom delší. Obecně se dá říct, že silnější auta, která jezdí po dálnicích, by letní pneumatiky z důvodů, které jsme uvedli, mít rozhodně měly.