Oprava laku není legrace
Možná neradi, ale přece jen, můžeme konstatovat, že léto je pomalu za námi. Víte kolik za prázdniny přibylo na Vašem autě škrábanců, "ťukanců" a podobných poškození? Možná nespočet, možná pár. Dnes pro vás máme pár tipů a triků jak ochránit svůj vůz tak, aby se z něj za půl roku nastala "rezavějící plechovka". Je jasné, že nejlepší by bylo svěřit auto profesionálům, fakt je, že mnoho z Vás za tohle peníze utratit nechce.
"Musím se chovat odpovědně, abych obnovil antikorozní vlastnosti. Musím díl umýt, zbavit nečistot, ať už ty, které lze odstranit vodou, nebo ty, které se odstraní rozpouštědlem nebo odmašťovačem. Amatérovi lze těžko radit jaký použít, protože výrobci vyrábí speciální odmašťovače. Amatér může použít například technický benzín," radí Ota Jedlička z firmy Servind.
Až díl očistíte a odmastíte, je čas vybrousit případnou i jen začínající rez. Ono broušení ale není jen tak. Když budete hrubí, bude to vidět, když zase měkcí, nebude lak držet.
"Nejhrubší co lze na borušení použít je smirkový papír se zrnitostí P 80, dále P 150, P 240 a končíme zrnitostí P 400. Tyto 4 zrnitosti by měl i amatér použít."
Na řádně obroušené a očištěné místo pak přijde antikorozní ochrana. Tu nejlépe nakoupíte tam kde tomu rozumí, tedy v odborném obchodě. Martin Sládek z Fordu má ale ještě jeden dobrý tip. "Je důležité používat chemii od stejného výrobce."
Ceny se hodně liší, nicméně antikorozní sprej rozhodně koupíte pod 500 korun. Zdá se Vám to hodně? Přespříliš?
"V prvé řadě nám jde o to, aby auto neokorodovalo. Pak nás teprve bude zajímat, že má po opravě hezky vypadat. Když vynecháme anitkorozní úpravu, pak sice bude chvíli hezky vypadat, ale nebude to mít dlouhého trvání, protože anitkorozní pigmenty použité v základu jsou tím jediným, co korozi zabrání," upozorňuje Ota Jedlička.
Jinými slovy, bez antikorozní úpravy nemá celá věc význam. Pojďme vyřešit situaci, kdy bude karoserie třeba promáčknutá a bude potřeba tmel.
"Amatérovi bych doporučoval zbavit poškozené místo nečistot, obrousit, opět zbavit nečistot. Pro případ, že nemám dostatek informací a používal bych nějké obecné antikorozní spreje, pak doporučuji tmelit polyesterovým tmelem přímo na holý kov, a potom nanést antikorozní plnič nebo základ, může to být i kombinované. Nechat zaschnout, obrousit nebo stříkat mokré do mokrého."
No a před samotným nástřikem vrchního laku je dobré ještě jednou očistit okolí opravovaného místa, tak abychom nevířili prach, který by pak sedal do barvy. Samotné okolí samozřejmě tzvně zamaskujeme, tedy oblepíme páskou a papírem.
"Mohu si velikost opravy stanovit předem a zalepit si třeba jen určité místo a s opravou se nedostanu dál. Ale je třeba si okolí zamaskovat, abychom nenalakovali přední sklo, pneumatiky, ráfky, blinkry a podobně," upozorňuje Ota Jedlička a Martin Sládek dodává. "Musíme si dát pozor aby zalepení například v okolí okna nebo kliy nebylo takzvaně ostré. Musíme to zalepit tak, aby nevznikla hrana, což znamená, že použijeme například speciální materiál, který je k tomu určen. Nebo lze pásku přilepit a zpětně ji ohnout. Pokud to udělate, pak během stříkání lak jakoby zateče pod krycí materiál a po odstranění pásky nevznikne ostrá hrana. Ta je nebezpečná, protože by se lak od tohoto místa mohl začít odlupovat."