Pojišťovny malusy moc neřeší

6. říjen 2008

Vážený pane, protože jako majitel vozu registrační značky XY neplatíte povinné ručení, vyměřujeme vám pokutu 40 000 korun. Tak to není fikce, ale může to snadno být realita. Jednotlivé správní úřady totiž mají k dispozici seznam aut, která nejsou evidována u žádné pojišťovny a tudíž jejich majitelé neplní zákonnou povinnost. Odkud seznam mají?

Od České kanceláře pojistitelů, která zastřešuje všechny pojišťovny na našem trhu.

"Pravidelně porovnáváme údaje evidovaných vozidel v registru vozidel s údaji o pojištění od všech pojistitelů. Tím vznikne nějaký rozdílový soubor, který k dnešnímu dni činí přibližně 800 000 vozidel a který hlásíme příslušným správním orgánům," potvrzuje Petra Zlatohlávková z České kanceláře pojistitelů.

Bohužel zpětná vazba neexistuje, takže nikdo neví, jak tyto informace úřady zatím využívají. Je ale velmi pravděpodobné, že dříve nebo později nějaký úředník přijde na to, že je to celkem snadný příjem do městského rozpočtu, zvláště, když se nedávno pokuty zvýšily až na dvojnásobek - 40 000 Kč pro toho, kdo jezdí autem a přesto neplatí povinné ručení a 20 000 Kč pro toho, kdo nesplnil zákonnou povinnost a neodevzdal registrační značku do depozitu.

"Pokud takový člověk způsobí škodu, tak veškeré plnění, které jako Česká kancelář pojistitelů z této škody vyplácíme, po něm potom vymáháme. Sankcím a nepříjemným důsledkům se tedy nevyhne. Nepojištěné škody ve finále platí každý pojistník ve své pojistce - za rok 2007 je to podle kategorie vozidla od 50 do 200 korun z každé pojistky."

Nepojištěných a jezdících aut je podle odhadů zhruba 300 000 a protože se zároveň zvyšuje pojistné plnění, bude v příštím roce povinné ručení opět dražší. Srovnání jednotlivých nabídek je snadno dostupné na internetu, například na stránce www.toppojisteni.cz. A je dobré vědět, že pojistka se dá vypovědět nejpozději šest týdnů před výročním dnem pojištění. "Beznehodoví" řidiči ale mohou přesto ušetřit, protože díky bonusu mohou platit třeba jen poloviční sazbu.

"Za každých dvanáct měsíců bez nehody uděluje Česká kancelář pojistitelů pětiprocentní bonus. To znamená, že pokud klient jezdí od roku 2000 bez nehod, tak pro příští rok to je už 45 procent zákonného bonusu," uvádí Jaroslav Král z ČSOB.

Ovšem je i docela dost bourajících řidičů, kteří namísto toho, aby respektovali trest v podobě zvýšení povinného ručení, raději přejdou k jiné pojišťovně, kde se tváří jako neviňátka. A jak ukázala od ledna fungující databáze škod, dělá to tak až třetina těch, kteří mění pojišťovnu.

"Nemám objektivní číslo, protože statistiky se samozřejmě nezveřejňují, ale ne zrovna poctivých řidičů je mnoho," říká Petra Zlatohlávková.

Jednotlivé pojišťovny si zatím na novou databázi zvykají a učí se ji využívat ke své práci.

"U někoho dochází k ověření přímo v okamžiku sjednání pojištění, kdy u kamenných přepážek je možné se on-line spojit s databází. U některých pojistitelů k tomu dochází ex-post, kdy klient deklaruje počet měsíců beze škody a pojišťovny následně ověřují, zda na bonus má nárok."

Konkurenční boj je ale tak velký, že ani zjištění dávné nehody nemusí u nové pojišťovny nutně znamenat zvýšení povinného ručení.

"Každá pojišťovna se potom rozhoduje sama, zda malus udělí či nikoliv. Něco jiného jsou pravidla a exaktní věci. Každá pojišťovna má jiné obchodní podmínky, takže nikdo nemá povinnost malus udělit."

Takže se opravdu vyplatí - ať už dobrým nebo horším řidičům - srovnat nabídku povinného ručení u jednotlivých pojišťoven.

autor: evk
Spustit audio