Do zimy nejméně se čtyřmi milimetry
Zimní pneumatiky jsou v zimních podmínkách velkou výhodou. Toho jsou si určitě vědomi všichni zkušení motoristé, a proto na zimu přezouvají své auto bez ohledu na to, jestli jim to ukládá značka Zimní výbava. Ovšem ta značka, která začala platit před čtyřmi dny, přikazuje jednu podstatnou věc - zimní pneumatika musí mít minimální hloubku dezénu 4 milimetry, tedy třikrát více než pneumatika letní. Měli bychom si proto změřit výšku vzorku, abychom nebyli zbytečně překvapeni, kdyby nás zastavila policie. Za jak dlouho se vlastně ojede pneumatika tak, že vzorek je menší než povinné čtyři milimetry.
Tak to je skoro stejně těžká otázka, jako kdybychom měli přesně říct, za jak dlouho se odbourají v těle řidiče dvě piva. I opotřebení pneumatik totiž ovlivňuje celá řada faktorů.
"Záleží na způsobu jízdy, podnebí, typu vozovky a také na huštění pneumatiky. Obecně se tedy nedá říct, za jak dlouho se pneumatika sjede," přibližuje Jaroslav Braňka z Goodyearu.
Všechny tyto faktory se pochopitelně násobí počtem ujetých kilometrů. O tom, za jak dlouho se vzorek zimní pneumatiky dostane pod hranici čtyř milimetrů, rozhoduje i to, jak kvalitní pneumatiku jste si koupili. Od toho se totiž odvíjí výška původního vzorku.
"Zpravidla se nové vzorky pohybují kolem osmi milimetrů, záleží na typu vozidla."
Pokud si koupíme dražší značkovou pneumatiku, pak můžeme i snáze kontrolovat hloubku dezénu.
"Pneumatiky napomáhají tomu, abychom lépe poznali, jestli už jsme na hranici minimální hloubky dezénu. U letních pneumatik jsou můstky na hloubku dezénu 1,6mm. Pokud se na můstek dostaneme, je to znamení, že jsme na hranici životnosti pneumatiky. Jestliže používáme zimní pneumatiky, tak i na nich můžeme na některých typech najít kontrolní můstek indikující minimální hloubku dezénu (4mm). Určitě je vidět, když se podíváte na obvod kola."
Hloubka dezénu se ale dá i změřit. Existují na to speciální digitální měřáky, které se dají i koupit, ale myslím, že v každém lepším pneuservise vám je ke změření půjčí. Pro orientační změření ale postačí třeba pravítko, přičemž snazší je to u sundané pneumatiky. Ta se většinou neojíždí rovnoměrně a proto bychom každou pneumatiku měli měřit alespoň na třech místech.
"Po obvodu v dezénových drážkách na různých místech a na vnějších straně například nahoře v podběhu. Hloubka dezénu by se měla měřit průběžně. Pokud pravidelně kontrolujeme tlak, hloubku dezénu, geometrii vozu a dáváme ho na pravidelné servisní prohlídky, tak se pneumatiky sjíždějí rovnoměrně."
Pokud máme pneumatiky různého opotřebení, pak bychom na hnanou nápravu měli dát ty méně opotřebované. Ale musíme při tom zachovat směr, tak jak je na zimní pneumatice vyznačen, protože jinak by nefungovala správně.