Drahé levné pneumatiky

25. listopad 2008

Zimní pneumatiky sice nepatří mezi nejlevnější zboží, ale rozhodně to není špatná investice. Zvláště, pokud jezdíte i v zimě pravidelně, pak zimní kola díky speciální směsi a hlubšímu vzorku dělají vaše auto bezpečnější. Na druhou stranu nejsou zimní pneumatiky finančně nedostupné, navíc díky internetu a hypermarketům se dají kola pořídit i za docela přijatelnou cenu, ale jsou stejně kvalitní jako ta, co koupíme v pneuservise? Jaká hrozí rizika při nákupu použitých pneu?

Nejčastější chybou při internetovém nakupování je zadání špatných rozměrů pneumatik. V technickém průkaze totiž najdeme několik rozměrů pneumatik, které je možné na daný typ auta namontovat. Nejjednoduší je podívat se přímo na auto, co máme obuto a podle toho objednávat, protože dát si na auto pneumatiky jiných rozměrů než je povoleno by téměř jistě vedlo k nehodě. U internetového prodeje ale hrozí ještě jedno nebezpečí, které bohužel dopředu neodhalíme.

"Nejčastější chyba je stáří pneumatiky. Lidé nakupují pneumatiky, které jsou dávno vyřazené z výroby, to znamená, že 4 - 5 let leží někde skladem, a tím si kupují zboží, které už je neprodejné. Člověk, který by toto dokázal z pneumatiky vyčíst, tak to zjistí až v době, kdy mu ty pneumatiky přijdou, ale v tu chvíli už je pozdě," varuje Jan Petrů z PneuVulkan.

Protože reklamace internetového prodeje, když nic jiného znamená nějakým způsobem zboží dopravit zpět prodejci, což se v případě sady pneumatik může prodražit. Stejně tak může nastat problém při likvidaci starých kol. Výrobce má prostřednictvím prodejce povinnost odebrat staré pneu při nákupu nových a proto jsou prodejci povinni zveřejňovat místa zpětného odběru. Platí to i při internetovém prodeji, ačkoli mnohdy bychom tam takovou informaci marně hledali anebo je toto místo stovky kilometrů od bydliště zákazníka.

"Potom samozřejmě zůstává povinnost ekologicky se pneumatik zbavit na zákazníkovi a to i včetně nákladů s tím spojených. Může se stát, že sběrný dvůr odebírá zdarma pneumatiky pouze od občanů své obce a po zákazníkovi bude chtít za odběr pneumatik něco zaplatit," připomíná Jakub Kašpar z ministerstva životního prostředí problém, který nám nakonec z původně výhodné koupě může udělat zbytečně drahou záležitost.

Na internetu ale najdeme inzeráty na prodej už použitých pneumatik. A tady bychom měli být opatrní.

"Použitá zimní pneumatika je vyřazená z určitého důvodu. To znamená, že je buď opotřebená, nemá patřičnou hloubku a nebo je nějakým způsobem poškozená, což běžný uživatel nemusí na pohled poznat. Pneumatika může být buď proražená a nebo může mít špatně opotřebený dezén."

Důvodem prodeje ale může být i nákup nového auta, jehož pneumatiky mají jiný rozměr. Přesto bychom asi měli vědět od koho je kupujeme, jaký je to řidič a kolik mají pneumatiky najeto. Laik totiž může je těžko poznat, jestli je pneumatika v pořádku a tím i bezpečná.

"To je dost těžké. Já si myslím, že normální člověk to nepozná. Takový nákup je samozřejmě lepší konzultovat s odborníkem z pneuservisu. Životnost pneumatiky závisí hodně na používání a záleží také na tom, na jakém voze je použita. Pokud budu mít auto střední třídy, životnost pneumatiky je kolem 50 000 km se slušným používáním."

Podobně tajemné mohou být i pneumatiky kupované v hypermarketu, kdy často chybí upozornění, zda náhodou nejde o protektory. V čem je jejich problém?

"Je u nich problém s vyvážením, to znamená, že je na nich obrovská nevyváženost od 100 do 250 gramů, což je veliký problém třeba při jízdě ve vyšších rychlostech. A hlavně je problémem opotřebení podvozkových dílů. Člověk to nevnímá, protože auto má plno stabilizačních prvků, ale třeba podvozkové části zkrátí životnost až o třicet tisíc kilometrů."

I při nákupu zimních pneumatik bychom tedy měli dobře vybírat.

autor: evk
Spustit audio