Když srdce zamrzne

16. leden 2009

Klesnou-li teploty hluboko pod nulu, pak motoristům přibývají vrásky. Stačí rozdíl jednoho jediného stupně, auto prostě zamrzne a vy se nikam nedostanete. Přimrzlé dveře nebo zamrzlé zámky vyřešíme poměrně snadno. Daleko složitější je, když nám zamrzne palivo. U benzínu tento problém, pakliže nebude doslova naředěný vodou, očekávat nemůžeme, to u nafty je to jiné.

Nafta nám zpravidla zamrzne v palivovém vedení nebo v samotném čerpadle. A pak máme vlastně jedinou možnost.

"Pokud dojde k zamrznutí, jediným řešením je doprava vozidla do prostoru, kde je alespoň 0 °C, aby se parafíny obsažené v naftě rozpustily a přívod paliva se uvolnil," radí Vladimír Třebický z Ústavu paliv a maziv.

A musíme počítat s tím, že hned tak dál nepojedeme.

"Doba se liší podle toho, jak bylo auto dlouho odstavené. V průměru bych to odhadnul na dvě hodiny."

Nafta nemusí zmrznout úplně a nám se podaří nastartovat, přesto nezvyklý chod motoru by nám měl napovědět, že něco není v pořádku. Jízda s jen částečně zmrzlou naftou nám totiž může motor poškodit.

"V palivové soustavě vzniká podtlak, na který není soustava stavěná. Podtlak je tu kvůli tomu, že je ucpaný palivový filtr a vstřikovací čerpadlo nebo podávací pumpa se snaží nasávat skrze součástku, která je neprůchodná - právě palivový filtr. Důsledkem toho může dojít k poškození některých dalších částí vstřikovacího systému, případně při špatné dodávce paliva i některých částí motoru, ale to je čistá spekulace," upozorňuje Robin Babický z M-motors.

Navíc se palivový filtr může stejně ucpat a cesta pro nás skončí. Problému s hlubokými mrazy lze ale předejít.

"Jedním ze základních preventivních opatření je prohlídka a eventuelní výměna palivového filtru před zimním obdobím. Důležité je zkontrolovat, zda neobsahuje vodu, protože to by byla první příčina zamrznutí. Také je vhodné používat pro zlepšení nízkoteplotních vlastností motorové nafty přísady, tedy mít u sebe přípravek, který lze do nafty aplikovat. To se musí provádět ale pouze při teplotách kolem nuly, protože po zamrznutí nafty aplikace není funkční," vysvětluje Vladimír Třebický.

Aditivum ale nemůžeme mít a vozit v autě, protože to v zimě tuhne a do nádrže bychom ho tak v praxi těžko dostali. Museli bychom ho opět nechat rozmrznout.

"Optimální postup je takový, že při tankování dáme do nádrže přípravek a teprve potom natankujeme. Tím dojde k promíchání paliva s přípravkem, který je potom funkční."

Potom je potřeba ujet alespoň několik desítek kilometrů, aby se aditivum s palivem promíchalo. Problém pak mohou mít především ti, kteří tankují opakovaně pouze malá množství nafty.

"Jestliže tankuji menší množství paliva, dávám tak prostor většímu množství vzduchu a tím i kondenzaci vody. Takže čím víc vody je v palivu, tím horší má vlastnosti a je náchylnější k zamrznutí."

Nezbývá tedy než tankovat raději plnou nádrž, a to bez ohledu na ceny pohonných hmot.

autor: pgj
Spustit audio