Jak rozluštit emisní normu auta?
Jakou emisní normu splňuje vaše auto? Že netušíte? Taky proč byste to měli vědět, je to přece záležitost výrobce. Jenže, ouha, v některých případech ji musí znát i majitel auta. Třeba pokud v Německu chce vjet do ekologické zóny anebo jestli chce u nás doma prodat či koupit starší vozidlo. Obyčejný smrtelník ovšem ani při podrobném zkoumání velkého technického průkazu nemusí zjistit, jestli jeho auto má normu Euro 0, 1, 2, 3, 4 anebo 5.
Protože takto jednoduše to tam většinou není napsáno, hlavně u aut se starším datem výroby.
"U nás se hodně často v minulosti stává, že tam jsou EHK předpisy. Tato problematika je dnes postavena na směrnicích EHS, ale dát to do souvislosti není tak jednoduché," přibližuje Norbert Grosser z Dekra automobil nutnost srovnávání, po kterém ale stále ještě nemáme vyhráno.
Ovšem abychom zjistili, jakou emisní normu plní naše auto, musíme udělat ještě jeden krok, doplňuje jeho kolega Miroslav Lhoták.
"Pak musím najít převodní tabulku, která mi stanoví, jakou hodnotu Euro toto vozidlo plní. Tabulku lze nalézt například na stránkách ministerstva dopravy nebo naší společnosti."
Anebo stačí zavolat do nějaké provozovny STK, přečíst jim údaj z velkého technického průkazu a tam by nám měli bez problémů říct, jaké emisní limity auto plní. Bohužel se to nedá paušalizovat. Dvě auta stejného modelu i druhu motoru mohou v závislosti na datu výroby plnit odlišné ekonormy. Nedá se prostě říct, že například Škoda Felicie má vždy normu Euro 2.
"Ne, ne takhle to není postaveno, je to postaveno na směrnici zapsanou v technickém průkazu. Vyplývá to například z vývoje aut - můžete mít na první pohled stejnou karoserii i stejný motor, ale jedno z aut má uvnitř takové úpravy, po kterých plní vyšší emisní normu."
Existuje ale ještě i varianta, že ve velkém technickém průkazu není napsána žádná norma. Tak si ji můžeme nechat zjistit ve stanicích technické kontroly za asi tisícikorunový poplatek. Jenže kdo chce auto prodat, pak se to určitě vyplatí. Recyklační poplatky při převodu auta vyrobeného před rokem 2000, jsou docela vysoké. A auto, které nemá zjištěnou normu, platí tu nejvyšší desetitisícovou částku.
"Pokud auto splňuje alespoň normu Euro2, platíte 3000 korun, u normy Euro 1 je poplatek 5000 korun a pokud nesplňuje žádnou euronormu, tedy jde o vůz vyrobený před rokem 1992, platíte 10 000 korun," nahlíží do ceníku Jakub Kašpar z Ministerstva životního prostředí.
Ekologickou normu musíme znát také při udílení ekologické plakety pro cesty do Německa. Tady je to jednodušší, protože ji rovnou vydávají vybrané STK, které vše prověří - a to zhruba za 300 korun, přičemž pokuta za vjezd do zóny bez příslušné nálepky je 40 euro.