Jaké jsou podmínky nouzového dojetí?

17. červen 2009

Když naši cestu přeruší nečekaná závada, určitě nejde o nic příjemného. Vždyť u moderních aut dnes dokonce sami nevyměníme ani prasklou žárovku. Naplánovaný program se nám začíná hroutit, místo na schůzku musíme do servisu nebo, v horším případě, zařizovat odtah. Přitom hranice mezi cestou za opravou po vlastní ose a na odtahovce je jasně daná. V řadě případů ale můžeme využít takzvaného institutu nouzového dojetí.

S autem, nebo obecně s jakýmkoli vozidlem, které by ohrožovalo ostatní nesmíme celkem logicky vědomě vyjet. Ostatně, jízda s takovým vozidlem je jedním z nejzávažnějších přestupků. Zpravidla se v takovém případě jedná o závady, s nimiž bychom neprošli technickou prohlídkou.

"Mezi takové závady patří závady na brzdách, na řízení, případy, kdy vůbec nefunguje osvětlení, nebo naopak nejde vypnout dálková světla na vozidle a vozidlo by mohlo oslňovat. Patří sem také výrazné praskliny čelního skla, které mohou způsobit, že by řidič přehlédl ostatní účastníky provozu," upozorňuje dopravní právník Jan Kněžínek.

Ačkoli v současné době svítíme i ve dne, za určitých podmínek nám závada světel další jízdu neznemožní.

"V případě jinak nefunkčního osvětlení by mělo fungovat alespoň osvětlení na straně přivrácené ke středu vozovky. Samozřejmě jiná situace bude za normální viditelnosti, jiná za snížené, protože stanice technické kontroly to posuzuje univerzálně, z pohledu toho, že vozidlo bude v provozu používáno stále. V případě, že není snížená viditelnost, dovedu si představit nouzové dojetí i s vozidlem, na kterém nefungují ani obrysová světla."

Brzdová a směrová světla ovšem musí fungovat vždy. Mohou nastat situace, kdy je více či méně poškozeno čelní sklo. Pak nesmí být poškození větší než 20 mm nebo ve výhledu řidiče. Jízda bez čelního skla, třeba i za použití brýlí, pak je vysloveně hazardem, protože řidiče mohou ohrožovat odletující kamínky a podobně. Po drobné nehodě může auto zůstat pojízdné, a tak zvolíme i s pomačkanými plechy cestu do servisu po vlastní ose.

"Záleží na míře poškození vozidla. Je sice pravda, že při kontaktu s chodcem by mohlo dojít k jeho zranění, ale to platí obecně při kontaktu jakéhokoliv vozidla s chodcem. Je tedy důležité, aby u automobilu nevyčnívaly ostré hrany nad běžný obrys vozidla a aby z vozu neunikaly provozní náplně. U vozidla, které je jen trochu poškozeno, ale jinak je funkční a nevykazuje žádnou z těchto závad, lze využít institutu nouzového dojetí, to znamená dojet do nejbližšího místa, kde je možné závadu odstranit, nebo podniknout nějaké další kroky."

A dodejme ještě, že máme-li závadu kvůli, které nemůžeme jet po dálnici minimálně 80 km/h, pak ji musíme na prvním výjezdu opustit. Jízda s vozidlem ohrožující ostatní pak může znamenat pokutu 5000 až 10 000 korun, současně rovnou půl roku až rok zákazu řízení a ještě 5 bodů do karty řidiče. To abychom si to pamatovali, až nám řidičák vrátí.

autor: pek
Spustit audio