Ven z auta a za svodidla!

27. listopad 2009

Kdyby existovala kniha dálničních rekordů, pak by se nově otevřený úsek dálnice D1 mohl hlásit o zápis. Bohužel v kolonce nejrychlejších tragédií. Ve středu 25. listopadu kolem půl páté vyjeli poprvé motoristé na nově otevřený úsek a už za zhruba tři hodiny vyjížděli záchranáři k první tragické nehodě. Nejhorší na tom je, že to byla nehoda z kategorie hloupých a zbytečných.

"Byl to naprosto učebnicový případ, jak by se posádka vozidel, která zastaví na krajnici na dálnici nebo rychlostní komunikaci, neměla zachovat. Kvůli tomu, že po zastavení v odstavném pruhu setrvali ve vozidle, stala se z jejich auta plechová rakev," říká nekompromisně Jiří Pátra, šéf dálničního oddělení Ostrava, na jehož území k tragédii došlo.

Připomeňme ve zkratce, co se stalo.

"Osobní automobil zastavil v odstavném pruhu, řidič vozidla vystoupil kvůli doplnění pohonných hmot a posádka Škody Favorit zůstala ve voze. Polský řidič nákladního vozidla následně favorit doslova smetl ze silnice. Následkem nárazu utrpěl jeden ze spolujezdců smrtelné zranění a dva spolujezdci zranění těžká," popisuje nehodu Jiří Pátra.

Přitom stačilo tak málo - vystoupit z auta. Proč do něj polský řidič narazil, je zatím předmětem dalšího šetření, ale pokud by se lidé ve favoritu zachovali tak, jak měli, mohli demolici svého vozu sledovat z bezpečí.

"Nejzákladnějším pravidlem po zastavení vozidla je, aby celá posádka auto okamžitě opustila a co nejrychleji se dostala mimo profil dálnice, nejlépe za svodidla na travnatou plochu. Za svodidly je vždy nějaký prostor. Pokud tam žádný prostor není, svodidla budou posádku minimálně chránit. Jestliže tam nejsou vůbec, je důležité dostat se co nejdál od komunikace do bezpečné vzdálenosti. Dobré je si obléct také reflexní vestu," radí Jiří Pátra.

Ještě důležitější je opustit dálnici v případě nárazu do středových svodidel. Ostatně páteční ráno přineslo hned dvě takové nehody.

"Schovávat se do středového pásu je svým způsobem páchání sebevraždy," varuje Jiří Pátra.

I když majitelům soukromých osobních aut vyhláška přikazuje používání reflexní vesty jako povinné výbavy až od roku 2011,při cestě po dálnici by ji řidič měl mít určitě ve voze.

"Ovšem musí ji mít umístěnu tak, aby už při vystupování z vozidla do ní byl oblečen. Může ji mít i v kufru, ale to už celý proces zdržuje. Důvod je jednoduchý - dálnice probíhá extravilánovými částmi, tedy mimo uzavřené obce, a v takových případech nebývá osvětlena. Proto je tam tma a jediný možný prvek, který posádku může zviditelnit, je vesta s reflexními prvky," vysvětluje Jiří Pátra.

Naštěstí podle zkušeností nejen ostravských policistů si to uvědomuje stále více řidičů a vesty v případě nouzového zastavení na dálnici nebo silnici používá. Třeba i tragický případ posádky favoritu přispěje k tomu, aby na základy bezpečného chování na dálnici mysleli všichni.

autor: evk
Spustit audio