Mýto nad 3,5 tuny? Postupně od ledna
Když se před třemi lety u nás zavádělo mýto pro nákladní auta nad 12 tun, byly kolem toho docela zmatky. Definitivní rozhodnutí o jeho zavedení tehdy padlo na poslední chvíli a problémy se řešily až za pochodu. To by při zavádění mýta pro menší nákladní auta nastat nemělo. Ministerstvo dopravy se zřejmě poučilo a v lednu nastane přechodné období, kdy pro auta nad 3,5 tuny budou na dálnicích a vybraných silnicích I. tříd platit zároveň známky i mýtné sazby.
Důvod je jednoduchý - roční dálniční kupón, který využívá nejvíc dopravců. Má platnost 14 měsíců, takže ten letošní bude platit až do konce ledna 2010. Vozidlo s platnou dálniční známkou nemůže být zároveň v mýtném systému, protože podle zákona není možné, aby jedna jízda po dálnici byla zpoplatněna dvakrát. Platí to v případě všech typů kupónů měsíčních, ročních nebo sedmidenních.
"Těm, kteří mají zakoupené časové kupóny, platí až do konce doby platnosti. Jinými slovy, pokud má někdo zakoupen roční časový kupón pro rok 2009, je platný až do 31. ledna 2010 a do mýtného systému se bude muset zaregistrovat až 1. února příštího roku," zdůrazňuje ministr dopravy Gustáv Slamečka.
V lednu budou pro auta mezi 3,5 až 12 tunami fungovat oba systémy zpoplatnění, jak časový, tak výkonový. Majitelé zmíněných vozidel tak mají dvě možnosti: buď si takzvanou ebu jednotku nutnou pro elektronický výběr mýta pořídí až po skončení platnosti kupónu, nebo si ji koupí už teď.
"Kdo má platnou dálniční známku, nemusí platit mýto. Palubní jednotka tedy zůstane na dálnicích a rychlostních komunikacích v pasivním stavu a řidič ji má za povinnost nainstalovat a spustit až po skončení platnosti časového kupónu," vysvětluje Karel Feix, ředitel firmy Kapsch, která u nás mýtný systém provozuje.
Řidiči zmíněných aut nemusejí mít obavy, že by je v lednu snímala mýtná brána jako neplatiče.
"Systém je připraven na to, aby v přechodném období dokázal vozidla vyhodnotit - kombinuje se elektronické a manuální vyhodnocování jednotlivých případů. Celní správa, kontrolor a výběrčí pokut za nedodržení pravidel je s námi v kontaktu a připravujeme scénář, abychom řidiče dokázali rozlišit," říká Karel Feix.
Povinnost pořídit si ebu jednotku za vratnou zálohu 1 550 korun a namísto známky platit na dálnici mýto se podle odhadů bude týkat 50 až 70 tisíc vozidel a očekává se výnos asi o 200 miliónů korun vyšší, než pokud bychom zůstali u dálničních známek.
"Zpoplatnění 3,5 tuny není primárně kvůli finančnímu příjmu. Důvodem je sladění legislativy v rámci Evropské unie a zavedení doporučení EU, která zpoplatnění nákladních aut nad 3,5 tuny od roku 2011 přikazuje," popisuje Karel Feix.
Další informace o výběru mýta, včetně způsobů platby, jsou na stránkách www.mytocz.cz. Dobrou zprávou pro řidiče osobních aut, kteří po zapojení přívěsu překročí se svým vozem celkovou hmotnost 3,5 tuny, je fakt, že se jich mýto netýká.
"Od ledna 2010 bude rozhodující hmotnost tažného vozidla. Ze zákona se vypouští sousloví 'hmotnost jízdní soupravy', takže řidiči ušetří," potvrzuje Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.
Jestli se od ledna 2011 dočkáme elektronických vinět namísto známek pro osobní auta, je zatím ve hvězdách. Zákon to sice přikazuje, ale ministerstvo dopravy na to nemá peníze a preferovalo by raději návrat ke známkám.