Tresty pro opilé řidiče nestačí

8. prosinec 2009

Alkohol je metla lidstva a řidičů zvlášť. V některých státech je povoleno řídit i po vypití malého množství alkoholu, u nás je tolerance nulová. Přesto každý den desítky možná i stovky řidičů usedají za volant pod vlivem alkoholu nebo drog a každý den minimálně jeden z nich nedojede do cíle, protože jízda skončí nehodou. Bohužel častokrát tragickou pro naprosto nevinné lidi. Letos jich kvůli alkoholu zemřelo už přes 80, což je dvakrát tolik co loni. Jak je to možné, když od letošního roku je jízda po vlivem alkoholu trestným činem?

Protože právě tím se v praxi paradoxně snížil trest pro řidiče jezdící pod vlivem alkoholu. Poslechněte si zkušenost pražského dopravního policisty, který ve své praxi zadržel desítky opilých řidičů a mnozí měli nad jedno promile, což znamená trestný čin a postoupení přestupku soudu.

"Ve svém volnu jdete k soudu svědčit, za to vám nikdo nic nedá. Naposledy jsme vytáhli pána z kamionu s 2,5 promile alkoholu v krvi, ovšem soudce neshledal důvody vazby. Za 14 dní ho zavřeli za stejný přestupek v Rakousku. Soudy u nás postihují většinou sankcí nebo zákazem činnosti. Pokud udělí velkou peněžní sankci, zkrátí zákaz činnosti. Většinou bývá výhodnější, když o přestupku rozhoduje magistrát," říká policista, který nechtěl být jmenován.

Magistrát má totiž jasně dané sankce - sedm bodů, pokuta do 50 000 korun a zákaz řízení až na dva roky. Jenže od ledna může řešit pouze přestupky, kde řidič má v krvi méně než 1 promile alkoholu. Ty závažnější jdou k soudu, který častokrát končí podmínkou a kratší dobou zákazu řízení. Dopravní policisté letos odhalili dvakrát víc řidičů řídících pod vlivem alkoholu než před rokem, ale jaký trest nakonec dostali, to už nevědí.

"Policie není subjekt, který by měl podklady zpětně získávat - z hlediska správního řízení vůbec ne, z hlediska trestního řízení pouze v takzvaném zkráceném trestním řízení. Nicméně k nám už se rozsudek zpět nedostane. Zpětná vazba je tedy velmi těžká, ale komunikujeme s ministerstvem dopravy v návaznosti na bodový systém, který svým způsobem může fungovat také jako mechanismus ke kontrole správního řízení případně trestního řízení. Prostřednictvím bodového systému se dá zjistit, kolik přestupků bylo projednaných - ovšem pouze s ročním zpožděním, protože lhůta k projednání přestupku je jeden rok," vysvětluje šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Problémem je i to, že trest pro opilého řidiče není okamžitý. Ministerstvo dopravy spolu s policií už však pracuje na návrhu, jak zpřísnit sankce pro opilce za volantem.

"Hledáme cesty, aby se celá záležitost zjednodušila a aby byly nastaveny mechanismy na tvrdé postihování řidičů pod vlivem alkoholu," dodává Leoš Tržil.

Leccos mohou policisté dělat už teď. Legislativa jim totiž umožňuje zabránit opilému řidiči v jízdě, a to dokonce ještě předtím, než odjede.

"Pakliže je zřejmé, že řidič bude s vozidlem chtít odjet, postupuje se obdobně, jako kdyby už jel. Zákon na takovéto případy rovněž pamatuje. Je-li důvodné podezření, že bude chtít odjet, je možné oznámit správnímu orgánu, že je nezpochybnitelné, že řidič by svojí jízdou ohrožoval provoz. V takovém případě platí oprávnění policie včetně zabránění v jízdě," upozorňuje Leoš Tržil.

Možnosti jsou buď nasazení botičky na auto, nebo dokonce odtah vozidla. Podle Tržila právě v těchto vánočních dnech budou policisté této možnosti využívat častěji: "Zejména ve čtvrtek, v pátek a v sobotu večer, kdy bývají večírky časté."

Takže po vánočním večírku jeďte domů raději taxíkem anebo městskou dopravou.

autor: evk
Spustit audio